Bedrövligt att dra ner på äldreomsorgen i vårbudgeten

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2019 10:17 CEST

Förbundsordförande Eva Eriksson kommenterar:
Regeringens vårbudget innehåller få satsningar som berör seniorer positivt. Inom äldreomsorgsområdet omfördelas en del medel från den av riksdagen beslutade budgeten i december, men sammantaget dras det ned på anslagen till äldreomsorgen med strax över 300 miljoner kronor. Det kan inte anses annat än bedrövligt i en tid när vi vet att det tvärtom behövs betydande tillskott till äldreomsorgen. Detta för att bl a stärka personalens kompetens, omsorgens kvalitet och trygghet, personalkontinuiteten, måltiderna och att fler får plats på särskilda boenden.

SPF Seniorerna är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF Seniorerna har cirka 260 000 medlemmar i knappt 800 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. Våra prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.