Pensionärsorganisation kräver lika skatt av Anders Borg

Till Finansminister Anders Borg

Då vi sågs på departementet den 11 februari uttryckte du förhoppningen att det skulle bli litet mer pengar i statskassan än vad regeringen tidigare förväntat sig. Detta skulle kunna leda till att pensionärerna senare (i samband med vårbudgeten) skulle kunna förvänta sig förslag om sänkt skatt. Om vi hade ytterligare synpunkter än vad som framfördes vid mötet borde vi inkomma med dessa senast vid instundande månadsskifte.

SPF:s förbundsstyrelse har därför vid sammanträde idag beslutat att översända följande synpunkter till dig:

1. Vår grundläggande inställning är som tidigare att pension och arbetsinkomster skall beskattas lika.

2. Förra sommaren beslöt vi mot bakgrund av den samhällsekonomiska situationen att föreslå att man börjar med hälften, d v s ca 12-13 miljarder av de ca 25 miljarder som skulle behövas för att lika skatt skulle uppnås.

3. Regeringen har föreslagit och riksdagen beslutat om två skattesänkningar på tillsammans ca 5,5 miljarder, men samtidigt också infört ett fjärde jobbskatteavdrag om ca 10 miljarder.

4. Regeringens bedömning av den samhällsekonomiska situationen innebär att vi inte längre kan kräva mindre än full jämställdhet med löntagarna.

5. Väljer regeringen att göra en mindre skattesänkning nu kan ju resten göras i höstbudgeten. Vilken regering som då kan lägga förslaget är ännu okänt!

Karl Erik Olsson Förbundsordförande Sveriges Pensionärsförbund

Detta brev sändes för kännedom till riksdagspartierna och till massmedia

• anders borg
  • skatter