SPF Seniorerna om investeringsstöd för äldrebostäder: inga nya pengar

Regeringen har idag annonserat ett nytt investeringsstöd för äldrebostäder. Detta fanns dock redan med i budgetpropositionen förra året och det är således inga nya pengar.

- Det är ett steg i rätt riktning, men det behövs betydligt större satsningar än den som regeringen lagt fram. Vi kan också konstatera att detta inte är några nya pengar, de fanns med i budgetpropositionen redan förra året. Dock har regeringen vidgat användningsområdet för investeringsstödet något, säger Christina Rogestam ordförande för SPF Seniorerna.

- Det råder stor brist på olika typer av bostäder för äldre runt om i landets kommuner. Det är exempelvis oacceptabelt att en hel del kommuner om fem år fortfarande inte har kommit till rätta med platsbristen på särskilda boenden, som framgår av Boverkets rapport om äldrebostäder i landets kommuner. SPF Seniorerna anser att staten måste ta kommunerna i örat på ett tydligare sätt än idag i denna fråga, avslutar Christina Rogestam.

• Äldreomsorg

• investeringsstöd