SPF Seniorernas nya medlemsundersökning: nästan varannan senior kan byta parti i valet

Inför valen nästa år har SPF Seniorerna genomfört en medlemsundersökning kring medlemmarnas syn på att byta parti och vilka sakfrågor som är viktigast för dem som seniorer. Under 2018 års val kommer över var fjärde väljare att vara 65 år och äldre.

På frågan om man kan tänka sig att rösta på ett parti som särskilt premierar äldrefrågor, även om det innebär att byta parti, svarar 47,9 procent av de tillfrågade ja. Strax under var tredje svarande, 30,2 procent, svarar nej till att byta parti. 21,9 procent av de tillfrågade uppger att de är osäkra. Sammantaget innebär resultaten att bland SPF Seniorernas medlemmar kan nästan varannan tänka sig att byta parti till ett parti som särskilt fokuserar på äldrefrågor. Strax över var femte svarande är osäker medan nära var tredje inte kan tänka sig att byta parti.

De sakfrågor som de tillfrågade rankar som viktigast i riksdagsvalet för dem som seniorer hamnar äldreomsorg först tätt följd av pensioner och sjukvård. Därefter kommer frågor som egen ekonomi, skatter, bostäder, lag och ordning samt valfrihet i välfärden.

Vilka sakfrågor tycker du är viktigast i riksdagsvalet för dig som senior?
Äldreomsorg 1717
Sysselsättning 99
Barnomsorg 72
Utrikesfrågor 54
Respondenterna har kunnat ange max 5 alternativ och tabellen visar antal svar per sakfråga.

Undersökningen genomfördes av Gullers Grupp med hjälp av webbenkät producerad i verktyget QuestBack. Frågorna handlade om sakfrågor i valet 2018 och prioriterade områden för SPF Seniorerna att driva under valåret. Undersökningen pågick 15-24 september 2017. Utskicket gjordes till 9 022 slumpvis valda medlemmar i SPF Seniorerna. Totalt svarade 2 327 personer, vilket innebär en svarsfrekvens på 25 procent.

• Hälso-, sjukvård

• vård och omsorg

SPF Seniorerna är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF Seniorerna har cirka 265 000 medlemmar i 820 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. Våra prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.