SPF Seniorernas undersökning om hemtjänstmaten: små möjligheter för äldre att påverka maten

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2016 09:13 CET

SPF Seniorerna har genomfört en enkätundersökning till landets kommuner om maten inom äldreomsorgen. 253 av 290 kommuner besvarade enkäten.

Av svaren framgår bland annat att det endast är i 13 procent av landets kommuner som äldre med mat från hemtjänsten har möjlighet att välja bland olika matleverantörer. De som inte kan välja erbjuds kalla matlådor i 52 procent av de resterande kommunerna. I ungefär hälften av kommunerna kan seniorer välja mellan fler än två måltidsalternativ per dag. Men i två tredjedelar av kommunerna kan äldre inte önska en särskild maträtt.

SPF Seniorerna menar att följande bör göras:
- Genomför en nationell kvalitetssatsning på äldres måltider, med tydliga ramar och krav
- Öka äldres möjlighet att påverka måltiderna i äldreomsorgen, t ex genom att kunna välja mellan olika matleverantörer
- Individanpassa maten inom omsorgen i så stor utsträckning som möjligt

Ta del av hela undersökningen här: