Spoon storsatsar på tv – rekryterar prisbelönt producent

Spoons satsning på bred kommunikation går vidare. Spoon har rekryterat producenten David Kvart för att leda och utveckla Stockholmskontorets webb-tv-verksamhet.

– Spoons webb-tv går som tåget, redan idag omsätter vi ungefär 10 miljoner på det här området och intresset från våra uppdragsgivare ökar hela tiden. Nu vill vi ta uppdrags-tv till en ny nivå och skapa helt nya format för helt nya kanaler. Vi är enormt glada att kunna få David Kvart med oss på resan. Han blir en enorm tillgång med sin bakgrund både inom public service-tv och reklamfilm, säger Melker Forssén, chief creative director på Spoon.

David Kvart har tidigare producerat ett flertal tv-serier åt svensk tv samt webben, regisserat och producerat reklam och har stor erfarenhet inom beställningsproduktion. Som en både innehållsmässigt stilsäker och erfaren producent kommer David kunna möta de behov vi har på Spoon i att knyta ihop de behov vi har av nya rörliga medier för våra kunder.

-  Spoon har några av Sveriges största och mest spännande kunder, och jag ser det som en utmaning att bredda Spoons innehållserbjudande. Idag är tv så mycket mer än bara en viss längd, en viss kanal. Som tv-producent känns det oerhört stimulerande att vara med och skapa plattformsoberoende nya format, säger David Kvart.

Satsningen är en del i Spoons satsning på att kunna erbjuda kunder redaktionellt content i många kanaler. Från att traditionellt producera tidningar och webb går Spoon mer och mer mot att vara en fullskalig byrå för kommunikation både internt och externt.

David Kvart har tidigare bland annat:
• Producerat TV-serien Kamikaze som blivit utsett till ett av de mest kreativa formaten i Europa inom public service.

• Producerat serien Anaconda som blivit kristallen-nominerad, samt blivit utsett till Sveriges bästa utbildningsprogram.

• Producerat viralfilm med mer än 20 miljoner tittningar.

• Vunnit Banff International Film Festival.

• Just nu produceras ett av Davids TV-format i Tyskland av kanalen WDR.

För mer information kontakta:
David Kvart, Executive Producer Web TV: 08 – 442 96 20
Melker Forssen, Creative Director: 08 – 442 96 23