Spendrups b(r)ygger hållbarhet med Spoon

Nu tar Spendrups ett stort digitalt kliv och lanserar under våren sin hållbarhetsredovisning som en helt ny webbplats. Spendrups väljer contentbyrån Spoon för konceptutveckling och produktion.

Den nya webbplatsen ska berätta om Spendrups hållbarhetsarbete på ett engagerande och lättillgängligt sätt.

– Vi har ett gediget hållbarhetsarbete och nu vill vi se till att kommunikationen lyfter fram detta arbete på bästa sätt. Vi har även en ambition att berätta om vårt hållbarhetsarbete på ett sätt som fler förstår, säger Claes Åkesson, miljö & hållbarhetsdirektör på Spendrups.

För Spendrups är storytelling ett självklart medel för att skapa engagemang och värde för målgruppen.

– Vi tror på storytelling som kommunikationsväg, inte bara på hållbarhetsområdet utan i all kommunikation vi gör. Det handlar om att kommunicera både vad vi gör och varför vi gör det, säger Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups.

På den nya webbplatsen ska artiklar, film och infografik kombineras med GRI-relaterad information och företagets finansiella resultat.

– Spendrups är ett familjeföretag med en stark värdegrund som genomsyrar hela affären. Det här ska synas också i Spendrups kommunikation. Genom en hållbarhetsredovisning, som är helt digital, får Spendrups ännu större utväxling på sitt innehåll, säger Meryem Can, Client Director på Spoon.

Den nya webbplatsen lanseras i maj.

– Vi har ett stort förtroende för personerna i Spoons hållbarhetsteam och tror att det kommer att bli ett väldigt givande samarbete. Spoon har hjälpt andra företag och organisationer med hållbarhetskommunikation på ett sätt som är i linje med det vi vill göra, säger Mårten Lyth.

Spendrups upprättar sin hållbarhetsredovisning i enlighet med GRI, Global Reporting Initiative och GRI Standard. Hållbarhetsredovisningen tas fram i samarbete med Goodpoint, ett av Sveriges ledande konsultbolag inom hållbar utveckling. Goodpoints roll är att säkerställa övergången till den nya GRI-standarden och bidra med expertis inom hållbarhetsredovisning.

Client Director Spoon, Meryem Can, telefon 076-045 63 04
Kommunikationsdirektör Spendrups, Mårten Lyth, telefon 070-304 89 93