Spoon förnyar Axel Johnson

Handelskoncernen Axel Johnson har anlitat content marketingbyrån Spoon att utveckla moderbolagets kommunikationsstrategi med fokus på hållbarhet. Spoon har bland annat tagit fram en ny webbplats åt koncernen.

Under förra året fick Spoon uppdraget att ta fram ett nytt kommunikationskoncept för familjeföretaget Axel Johnson. Utgångspunkten har varit koncernens hållbarhetsstrategi som sträcker sig fram till 2015.

I veckan har Axel Johnson lanserat en ny webbplats där tyngdpunkten ligger på hållbarhet. Spoon har gjort koncept, design och utveckling av webben. Här visas också flera filmer med fokus på medarbetarnas roll i hållbarhetsarbetet inom Axel Johnson. Filmerna har producerats av Spoon.

Målet med www.axeljohnson.se har varit att skapa en överskådlig sajt med tidlös design där innehållet får stå i fokus.

– Den här typen av uppdrag passar oss utmärkt, där vi kan hjälpa vår kund att skapa strategier för storytelling inom olika kommunikationskanaler. Extra roligt är att vi i detta projekt också kan visa vår breda kompetens när det gäller digital utveckling. Vi har en unik position jämfört med traditionella webbyrårer eftersom vi hela tiden tänker content, även under utvecklingen, säger Gabriella Wiiala, kundansvarig på Spoon.

Konceptet innehåller flera delar med bland annat en årsberättelse som lyfter stora hållbarhetsinitiativ inom de sju koncernbolagen. Spoon har även gjort en intern medarbetarskrift som når 20 000 anställda i Europa.

– Vi har just lanserat en ny hållbarhetsstrategi och parallellt med det ville vi ta ett helhetsgrepp kring vår kommunikation. Med Spoons kreativa koncept kan vi nu kommunicera ett samlat budskap med många olika målgrupper i olika kanaler, säger Caroline Berg, direktör Human Development och Kommunikation på Axel Johnson.

Axel Johnson AB är en av Nordens ledande handelskoncerner som bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Axstores, Martin & Servera (70%), Novax, Svensk Bevakningstjänst samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%) och Mekonomen (ca 26%). Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson cirka 69 miljarder kronor och har omkring 20 000 anställda (2012). Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se

Arbetsgrupp Spoon:

Gabriella Wiiala, kundansvarig

Sofia Lundberg, konceptutvecklare

Meryem Can, projektledare

Johanna Johansson, digital projektledare

Simon Cordts, programmerare

Anna Tribbler, webbdesigner

Patrik Adolfsson, digital produktionsledare

David Linder, AD

Melker Forssen, Chief Creative Director

• kommunikationsstrategi
  • axel johnson
  • webbutveckling

Spoon är en content marketing byrå. Vi skapar medieupplevelser för våra kunders målgrupper. Vi gör engagerande redaktionellt innehåll som paketeras i olika kanaler som tidningar, nyhetsbrev, webbplatser, magasin och webb-tv. Vi ser till att ditt innehåll når ut och påverkar mottagaren. Vi ger varumärken mening och innehåll.