Spoon gjorde 2012 års bästa kampanj i sociala medier

Volvo Trucks och contentbyrån Spoon fick första pris i Digital Communication Awards i kategorin Best Social Media Campaign of the Year.

5 september 2012 lanserade Volvo Trucks nya Volvo FH, företagets största lastbilslansering sedan 1993. En lansering som gav den hävstång som behövdes för att ta ett ordentligt krafttag kring Volvo Trucks sociala medier-kanaler.

– Vi ville bygga en story i sociala medier kring den nya lastbilen. Tillsammans med Volvo Trucks planerade och producerade Spoon en stor mängd innehåll som stöttade kommunikationen både före, under och efter lanseringsdagen. Allt innehåll spreds i Volvo Trucks sociala medier-kanaler enligt en noga planerad content- och spridningsstrategi, säger Eric Lundekrans, account manager på Spoon.

Lanseringskampanjen i sociala medier pågick mellan juni och oktober 2012.

– Uppdraget vi fick från Volvo Trucks var att informera, underhålla och engagera målgruppen så mycket som möjligt. Ett av de uttalade målen med arbetet var att öka följarbasen och engagemanget kring vårt innehåll, och det lyckades vi med. Vilket vi också kan visa. Tror att det var det som övertygade juryn i Berlin, säger Eric Lundekrans.

Till exempel så ökade antalet följare på Volvo Trucks Facebooksida med över 200 procent, från 16 000 i juni till 50 000 i oktober 2012. Ökningen var inte bara temporär. I juni 2013, ett år efter kampanjstart, låg antalet följare på omkring 110 000.

Digital Communication Awards är en tävling som avgörs i Berlin genom att de nominerade projekten i de olika kategorierna på plats får presentera sina kampanjer för en jury. I kategorin “Social Media Campaign of the year” tävlade Spoon och Volvo Trucks mot bland andra Heinz Tomato Ketchup och X-Factor.

• volvo trucks
  • digital communication award

Spoon är en content marketing byrå. Vi skapar medieupplevelser för våra kunders målgrupper. Vi gör engagerande redaktionellt innehåll som paketeras i olika kanaler som tidningar, nyhetsbrev, webbplatser, magasin och webb-tv. Vi ser till att ditt innehåll når ut och påverkar mottagaren. Vi ger varumärken mening och innehåll.

Eric Lundekrans

Account Manager +46-31-727 00 18