Spoon gör film om ”Blocketbil” för Orio

Orio har skapat en kampanj och släppt en film om totalrenoveringen av en gammal Saab 9-5 kombi från Blocket med syftet att visa på nyttan med bra service och att välja rätt reservdelar. Bakom produktionen står contentbyrån Spoon.

Den virala succén ”Saab 9-5 kombi, du kommer ångra dig” där bilägaren med glimten i ögat tar heder och ära av sin 15 år gamla Saab i en Blocketannons fick Orio att både dra på smilbanden och snabbt ta fram en kampanj kring service och reservdelar – ägaren var med på noterna om att totalrenovera bilen och sedan ge bort den som en överraskning.

– Det går fort utför med bilar om man inte underhåller dem regelbundet. Med kampanjen vill vi visa att det finns en framtid för äldre Saabar, att de har många tusen mil kvar på vägarna med regelbunden service och bra reservdelar. Hos Orio finner du alla reservdelar du behöver till din Saab. För vår del känns det helt rätt att bygga kampanjen kring rörlig bild och sprida i sociala medier där många av våra befintliga och potentiella kunder befinner sig, säger Johan Ran, marknadschef på Orio.

Under kampanjen som inleddes i början av mars har Orio lagt ut sex olika filmteasers på bland annat Facebook och kampanjsidan orio.com/stayoriginal tillsammans med intervjuer, citat och bildspel från renoveringen. För några dagar sedan släpptes en film om renoveringen och överlämningen av bilen till den nya ägaren.

– Det är fantastiskt kul att snabbt kunna gå från idé till handling och producera så mycket innehåll. Den här typen av engagerande och snabbfotade kampanjer känns som gjort för kombinationen rörlig bild och sociala medier; det är hög igenkänning och folk delar gärna, säger Petra Bagge, kundansvarig på Spoon.

– Spoon skapar medieupplevelser för våra kunders målgrupper i alla slags kanaler. Genom det här projektet visar vi på styrkan i rörlig bild, säger Petra Bagge.

SE FILMEN HÄR!

Arbetsgrupp Spoon:
Petra Bagge, Kundansvarig
Pierre Adolfsson, Redaktör
Axel Lindquist, TV- och Filmproducent
Justus Hultgren, Art Director

För mer information kontakta:
Pierre Adolfsson, Spoon, telefon: 070-817 28 86
Johan Ran, marknadschef på Orio, telefon: 070-085 37 79

Om Orio
AB Orio AB anskaffar, säljer och distribuerar bilreservdelar på en global marknad och erbjuder även ett brett utbud av servicetjänster. Bolaget har 70 års erfarenhet från bilindustrin. Huvudkontoret ligger i Nyköping, bolaget har också ett kontor i Trollhättan samt nio helägda dotterbolag i Europa och USA.

• orio
  • saab