Spoon gör jubileumsbok för Granit

I år fyller inredningskedjan Granit 20 år. Det uppmärksammas med boken Vardagskonst som handlar om att förenkla livet – och få tid att leva. Bakom konceptet står contentbyrån Spoon.

Vardagskonst består av 20 porträtt av människor som på ett dokumentärt och högst personligt sätt knyter an till Granits vision i text och bild. Dessa människor berättar om sin syn på livet och om sin vardag. Läsaren får också kliva in i deras hem och inspireras av idéer för att skapa ordning i hemmet, och göra det skönare att vara i.

Arbetet med boken inbegrep resor över hela Sverige, liksom till Kapstaden, Berlin, Helsingfors och Oslo. Medverkar gör bland annat ekonomiprofessorn och författaren Micael Dahlén, designer Anna Lidström, koreograf och dansare Alexander Ekman, digitala strategen Darja Isaksson, estradpoeten Oskar Hanska och Granits grundare Anett Jorméus och Susanne Liljenberg.

– Arbetet har varit inspirerat och passionerat. Boken är ett bra exempel på hur man med verkliga berättelser kan beröra människor. Dessutom är berättelserna paketerade på ett unikt och snyggt sätt, säger Julia Rimmerfeldt, client director på Spoon.

Eva-Lena Degerhäll, marketing manager på Granit, är stolt över Vardagskonst som fångar Granits grundvärden.

– Bokens koncept och innehåll känns helt rätt för vårt varumärke. De 20 porträtten och berättelserna fångar vad vårt varumärke står för och vill förmedla. Bokprojektet har varit lärorikt och utvecklande på många plan, och framförallt väldigt roligt. Spoon har satt sig in i vårt varumärke och förstått det. Tillsammans har vi utvecklat bokens innehåll och form.

I Spoons uppdrag har även ingått att ta fram särskilt anpassat material för Granits Instagram-konto, liksom en film om jubileet och boken, för webb och sociala medier.

Jubileumsboken med titeln Vardagskonst, som är delvis översatt till engelska, släpps i Granits butiker, och online, i Sverige, Norge, Finland och Tyskland, den 31/5. Pris 279 kr. Granit firar boksläpp och 20-årsjubileum med fest den 31/5 i alla 28 butiker med bland annat food trucks på vissa ställen, happenings med dj:s, livemusik och 20-årserbjudanden.

På bifogade bilder:
Omslag och faksimil ur boken. Granits grundare Anett Jorméus, ekonomiprofessor och författare Micael Dahlén och designer Anna Lidström. Prima ballerina Maiko Nishino-Ekeberg, Oslo. Formgivare Elina och Klaus Aalto, Helsingfors. Designerduon Idan Gilony och Fanny Lawaetz, UY Studio och Granit-medarbetaren Eliot G Barve, Berlin. Samt bild vita boxar från Granit.

Se mer:
Spoonagency.com
Granit.com
facebook.com/granit
#granit20years

Team från Spoon:
Anna Gardberg och Emily Ranneby, Creative direction.
Emily Ranneby, Art direction och design.
Anna Gardberg, Editor.
Julia Rimmerfeldt, Client director.
Samuel Unéus, Photographer.

Team från Granit:
Eva-Lena Degerhäll, Marketing manager.
Linda Åkeson, Assortment manager.

Värt att veta:
Den allra första Granit-butiken öppnade på Götgatan i Stockholm i maj 1997.

Några av Granits mest kända klassiker som har varit med sedan start är ljusslingan, arkivboxen och canvasbagen.