Spoon har hjärnkoll på Bisnode

Under 2013 genomgår beslutstödsföretaget Bisnode ett stort förändringsarbete när 14 olika varumärken i Sverige ska bli ett. Tillsammans med content marketingbyrån Spoon, ger man ut magasinet Brains som ska hjälpa till att positionera det nya Bisnode i Sverige.

Bisnode är marknadsledande inom beslutsstöd och hjälper beslutsfattare i hela Europa att fatta smarta beslut. Koncernen har tidigare bestått av flera kända dotterbolag så som PAR, Infotorg och Soliditet. Under 2013 samlar man sina 277 varumärken i Europa under ett och samma varumärke: Bisnode.

– Vi har samlat 617 års erfarenhet och kompetens inom beslutsstöd vilket gör att vi har lärt oss en hel del om beslutsfattandets ädla konst, erfarenheter som vi gärna delar med oss av, säger Elin Ljung, marknads- och kommunikationschef Bisnode Sverige.

– I magasinet Brains vill vi bidra med insikter, inspiration, kunskap och information som hjälper beslutsfattare att fatta smarta beslut varje dag, stora som små, fortsätter Elin Ljung.

Det var under planeringen av Bisnodes förändringsarbete som idén till magasinet tog form.

– När vi väl hade bestämt oss för att göra en tidning var Spoon en självklar leverantör. De prickade rätt direkt i deras sätt att tänka, så det kändes naturligt och givet att inleda ett samarbete med Spoon, säger Elin Ljung.

– Utmaningen var att få alla Bisnodes tidigare bolag att prata med en röst. Vi har tidigare erfarenhet av sammanslagningar av stora företag och vet hur viktigt det är att kommunikationen träffar rätt. Så att göra ett affärsmagasin för Bisnode passade oss utmärkt - det är spännande uppdrag, säger Helena Distner, kundansvarig på Spoon.

Tillsammans med utvecklingsredaktören Helena Kämpfe Fredén, redaktör Sanna Casson och AD Tone Knibestöl har hon tagit fram koncept och strategi för magasinet under våren.

Arbetsgrupp Spoon:

Kundansvarig: Helena Distner

Konceptutvecklare/Redaktör: Helena Kämpfe Fredén

Redaktör: Sanna Casson

AD: Tone Knibestöl

Arbetsgrupp Bisnode:

Mari Lagberg, marknadsansvarig på Bisnode Sverige

Pia Törnqvist, marknadschef Bisnode Marknad

Björn-Erik Karlsson, Nordenchef Bisnode är ansvarig utgivare

• kundtidning
  • bisnode
  • affärsmagasin

Spoon är en content marketing byrå. Vi skapar medieupplevelser för våra kunders målgrupper. Vi gör engagerande redaktionellt innehåll som paketeras i olika kanaler som tidningar, nyhetsbrev, webbplatser, magasin och webb-tv. Vi ser till att ditt innehåll når ut och påverkar mottagaren. Vi ger varumärken mening och innehåll.