Spoon nominerade i Digital Communication Awards

I morgon avgörs Digital Communication Awards i Berlin. Spoon och Kantega finns med bland de nominerade bidragen.

Digital Communication Awards premierar världens främsta digitala kommunikation och marknadsföring. Tävlingen avgörs genom en final där de nominerade presenterar sina case inför en jury.

Spoon och Kantega är nominerade i kategorin ”Employer Branding & Recruiting Campaign” för sin roliga employer branding-video om utvecklare, ”The Mysterious Life of Developers”.

– Vilket äventyr det har varit! Vår lilla humoristiska film har åkt runt i världen och visat att utvecklarhumorn är ett universellt fenomen, och att det aldrig är fel att ”bjuda på sig själv”. Här är allt du ser hämtat från verkligheten. Verkliga lokaler, riktiga Kantega-anställda och riktiga nördar, säger Abid Ali Teepo, som leder Kantegas Oslo-kontor.

– Vi har fått jobbansökningar från både Mexiko och Filippinerna samt hela Skandinavien. Det är bevis på att vi har träffat rätt. Vi har det roligt på jobbet, och det märker folk, säger Marit Collin, vd på Kantega.

– Att vi har det roligt på jobbet framkommer även i uppföljaren. Den tar sig an en annan del av branschen, UX-folket, säger Teepo.

”The Mysterious Life of Developers” vann även det prestigefyllda förstapriset för ”Best Use of Video in Content Marketing” vid Content Marketing Awards i USA.

– En av de främsta orsakerna till att kampanjen blev så framgångsrik var att Kantega vågade fokusera på en smal publik och vi fick till ett tätt samarbete med dem under förberedelserna. Jag fick min egen “developer buddy”, som jag kunde rådfråga för att säkerställa att manuset var trovärdigt och korrekt. Det är så klart roligt att filmen blev en hit, men det är ännu roligare att Kantega har uppnått konkreta resultat i form av fler jobbansökningar och anställda, säger regissören och idéinnehavaren, Mats Michael Olsen, på Spoon.

Tävlingen avgörs fredagen den 28 september i Berlin.

Den kompletta listan på nomineringar hittar du här.

Arbetsgrupp Spoon

Client Director: Christopher Øyen