Spoon och Volvo Trucks vinnare i Digital Communication Awards

I fredags avgjordes den internationella tävlingen Digital Communication Awards i Berlin. Spoon och Volvo Trucks vann första pris för den uppmärksammade kampanjen Volvo Trucks. Vs. Koenigsegg.

Digital Communication Awards premierar världens främsta digitala kommunikation och marknadsföring. Spoon och Volvo Trucks var nominerade i kategorin ”Viral Video”. Tävlingen avgörs genom en final där de nominerade presenterar sina case inför en jury.

– Vi är oerhört glada och stolta över den här utmärkelsen. Konkurrensen i Digital Communication Awards är stenhård och vårt case tävlade mot flera fantastiska kampanjer, bland annat från Turkish Airlines, säger Eric Lundekrans, Account Director på Spoon.

I filmen Volvo Trucks vs. Koenigsegg kör racingföraren Tiff Needell en Volvo FH mot en av världens snabbaste sportbilar – en Koenigsegg One:1. Syftet var att undersöka om Volvo FH med den nya växellådan I-Shift Dual Clutch verkligen kan jämföras med en sportbil, så som Volvo Trucks påstår.

Kampanjen kring filmen har uppmärksammats internationellt och tidigare vunnit utmärkelsen ”best use of social media” vid Content Marketing Awards i USA.

– Framgången beror på flera faktorer. Dels en kreativ idé som lånat sitt uttryck från traditionella tv-program som Top Gear och dels ett effektivt pr-arbete och en avancerad, minutiöst planerad, spridningskampanj i sociala medier, säger Eric Lundekrans.

Filmen som kampanjen bygger på dubbades på tyska och översattes till 16 språk för att nå en internationell publik. I dag har filmen 2,5 miljoner visningar på Youtube och i samband med kampanjen nådde Volvo Trucks ut till samtliga stora lastbilsmedier världen över, med 412 artiklar i 35 länder.

Arbetsgrupp på Spoon
Eric Lundekrans, Account Director