Spoon specialutvecklar sälj-app åt Sandvik Mining

Att närvara på stora evenemang har blivit allt viktigare när stora företag säljer sina produkter och tjänster. Därför har Sveriges mest prisbelönta content agency, Spoon, utvecklat en ny typ av iPad-app åt Sandvik Mining, som på ett lekfullt sätt ger en översikt över Sandviks monter och erbjudande på mässor och andra events.

Appen lanserades i samband med världens viktigaste mässa för gruvindustrin, MINExpo i Las Vegas i slutet av September.

Appen utgår från en 3D-ritning av Sandvik Minings mässområde, är zoombar och innehållande rörliga animationer.

– Med Sandvik Expo kunde vi ge besökarna översikt över ett stort och komplext område på ett lekfullt sätt. Det här är ett nytt sätt att förpacka redaktionellt material, som är enkelt och roligt för mottagaren att ta till sig. Appen är dessutom relativt enkelt att bygga om för nya behov vilket gör den till ett utmärkt forum för återkommande events, som exempelvis mässnärvaro, säger Johan Andersson, kundansvarig för Sandvik Mining på Spoon.

Det interaktiva ramverket utgör ett skal i vilket Sandvik i framtiden kan fylla på med nytt material och uppdatera appen för nya behov.

– Vi måste finnas där våra kunder är och kommunicera på ett aptitligt sätt. iPad-appen kompletterar vår övriga information och erbjuder ett nytt sätt för många av våra kunder att ta till sig vårt erbjudande, säger Jeanette Svensson, Marketing Communications Manager på Sandvik Mining.

– Content Marketing är ett kraftfullt verktyg för riktad kommunikation. Sandvik Expo är bara ytterligare ett exempel på hur olika digitala plattformar ger nya möjligheter att paketera – och ompaketera – material riktat till specifika målgrupper, säger Anders Ribba, vd på Spoon.

Om Sandvik Expo:
Sandvik Expo är byggd med hjälp av ett javascriptramverk som heter Titanium, som utvecklats av företaget Appcelerator. Appen innehåller 3D-animationer och kopplingar till en WordPress-sajt som styr allt innehåll, vilket gör den enkelt att bygga om för nya kundbehov.
Utvecklare är Spoon. Produktionsbyrå är X-Com i Eskilstuna.

• sandvik
  • ipad

Spoon är en content agency. Vi skapar medieupplevelser för våra kunders målgrupper. Huvudleveransen är ett engagerande, redaktionellt innehållsflöde som paketeras i alla slags kanaler så att det når ut och påverkar mottagaren. Vi ger varumärken mening och innehåll.