Sportson Göteborg skänker 7 000 kronor till jordbävningsoffren i Haiti

Sammanlagt har Röda Korset i Sverige hittills samlat in 28 miljoner kronor och engagemanget visar inga tecken på att minska. Alla ställde upp gratis på stödgalan där inträdet, garderobsavgiften samt lotteriet med fina skänkta vinster tas upp hand av frivilliga från Röda Korset. Sportson skänkte 7000 kronor under stödgalan på Park Lane.

Göteborgs kommunstyrelses ordförande Anneli Hulthén öppnade stödgalan med ett tal. På scen fanns: Kapellmästare C-M Carlsson, Jim Jidhed (Alien) & Wojtek, Lisa Ljungberg, Linda Bengtzing & Peter Ståhlgren, Frida & Erik, Black Ingvars, Mikkey D (Motorhead), Mats Westling, Magnus Rosén and the band, Emrik Larsson (ex Stonefunkers), Not Without Grace, Anders Fernette, Kim Franson (ex Made In Sweden), Lillasyster m fl. DJ: Peter Siepen – on the mic, DJ: Jonas Scheldt

Röda Korsets huvudfokus i Haiti är fortfarande att ge behövande akut hälsovård – via både fältsjukhus och mobila hälsokliniker – för att hjälpa skadade. Utdelning av katastrofhjälp såsom filtar, hygienpaket, vattendunkar och myggnät sker fortlöpande. Likaså arbetet med att förse drabbade med tak över huvudet och att med att bistå människor att återfå kontakten med sina nära och kära genom efterforskning och familjeåterförening.

Så kan du också stödja: Sms:a AKUT200 till 72900 för att skänka 200 kronor (debiteras via telefonräkningen) eller sms:a AKUT till 72900 för att skänka 50 kronor. Du kan även sätta in valfritt belopp på plusgiro 900800-4 eller bankgiro 900-8004. Märk talongen med "Haiti”.

• Katastrofer

• stödgala för haiti