Styrkestudios skräddarsydda träningsupplägg når fler och fler

Sedan 2017 driver dansaren och musikalartisten Malin Styrke sitt bolag Styrkestudios, där hon som personlig tränare skräddarsyr träningsupplägg som är mätbara, roliga och hållbara. Med visionen att utifrån den enskildes behov och mål skapa förutsättningar för en hållbar träning, och låta träningen få ta plats på ett sätt som passar i livspusslet, hjälper Malin både privatpersoner och företag med träningen.

Sportup North stöttade Styrkestudios med finansiering av en konsult inom marknadsutveckling, för att hjälpa Malin utveckla bolaget och sitt koncept. Nu har det gått en tid sedan insatsen och vi följde upp hur utvecklingen gått.

Foto: Lena Lee, Atljé Sandro

Du hjälper både privatpersoner och företag med träning. Vilken grupp skulle du säga är din största kundgrupp?

Sedan jag startade skulle jag säga att största kundgruppen har varit privatpersoner. I nuläget jobbar jag 50/50 med privatpersoner och företag men det kan växla lite.

Vilka träningsupplägg är roligast att sätta ihop?

Det roliga med att sätta ihop och skräddarsy ett träningsupplägg är just att det är skräddarsytt. Alla har olika mål, förutsättningar och erfarenhet och utefter det skapar jag träningsupplägg och det är det som är så roligt, variationen. Något som också är väldigt roligt är när jag får skräddarsy i en specifik miljö: hemma-hos-träning, utomhus i trädgården eller i kontorsmiljö – att skapa bra och effektiv träning i den miljön man befinner sig i.

Finns det någon kundresa du är särskilt stolt över?

Jag är stolt över exakt varenda en! Att se var och en kämpa, svettas och utmanas utifrån sina förutsättningar och få följa utvecklingen som sker, på både utsidan men även insidan där allt startar, är fantastiskt.

Har du börjat se effekterna av det stöd du fick genom Sportup North?

Absolut har jag det. Hjälpen har gjort oerhört mycket för mig och mitt företag. Styrkestudios når fler och fler och jag hoppas det fortsätter i den positiva riktningen, där träning som håller på långsikt får ta stor plats.

3 bästa tipsen till någon som vill komma igång?

• Börja med att ta reda på varför du vill börja träna. När du vet det är det lättare att hitta drivkraften och motivationen till att faktiskt komma igång och hålla i träningen.
  • Träna det du tycker är kul och starta inte med för höga eller hårda mål, sätt upp många små delmål istället som är lätta och nå. På så vis behåller du motivationen och det känns roligt att fortsätta.
  • Ta hjälp av en personlig tränare som har kunskap, skapar rätt förutsättningar och kan skräddarsy ett program som är roligt och passar just dig.

Vad har du själv för knep för att ge träningen plats i ditt livspussel?

Jag är ensamstående med Julian som är 5 år, så plats för träning är helt klart begränsad som för så många andra familjer. För att få till det så involverar jag Julian i typ allt. Är vi hemma så gör jag leken till träning ex: Squats med Julian på ryggen eller axlarna, han skrattar så han nästan gråter varje gång 😊 Prova en planka med 17 kg på ryggen (överkurs, men roligt). Nu har han blivit lite större och tycker även att det är kul att härma de övningar jag gör (han övar motorik och styrka på sitt plan och jag på mitt). Så någonstans så är det bara en själv som sätter begränsningar för vad som går.

Malin Styrke