Bolag ur Västerbottens sportnäring vinner fina innovationspriser

Varje år sedan 1996 delar SKAPA-stiftelsen, en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel, ut ett pris som är instiftats för att uppmuntra idérika människor att fortsätta utveckla sina innovationer. Vid årets prisutdelning i region Västerbotten var det två bolag ur Västerbottens sportnäring som kammade hem båda priserna. Årets SKAPA-prisvinnare är Åsa Wikström med innovationen On-rails och Karl Jesper Aasa med innovationen TpR – Träning på Recept, som vinner i SKAPA-prisets kategori unga innovatörer.

Bakom SKAPA-stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.

Sportup North har stöttat båda bolagen på sina resor. Kvikkac fick hjälp att lansera sin innovation On-Rails vid SM-veckan, och projektet kunde stötta med material inför lanseringen. Aasa AB fick stöd med konsultkostnader i samband med utvecklingen av den digitala plattformen Träning på Recept.

Så här lyder motiveringarna:

Åsa Wikström med innovationen On-rails

Motivering
Åsa Wikström med innovationen ”On-rails” är vinnare av årets SKAPA-pris i Västerbotten. ”On-rails”, en lasthållare för bilar som bland annat kan användas till skidor och stavar, svarar på behov inom en ökande marknad för produkter inom sport och fritid. Det ligger rätt i tiden att presentera sätt som effektiviserar aktiviteter inom just sport och fritid. ”On-rails” är en hållbar lösning med ett universellt fäste. Dessutom sparar det energi och drivmedel då det enkelt monteras loss efter användning.

Innovationen har stor kommersiell potential och ”går som på räls”. Kunder nationellt som internationellt efterfrågar ”On-rails” och Åsa Wikström med sitt team har levererat bland annat till SM-veckan i Skellefteå.

Vinnare SKAPA-priset unga innovatörer

Karl Jesper Aasa med innovationen TpR – Träning på Recept

Motivering
En stark hälso-trend är att rikta in sig på hållbarhet och individanpassade lösningar. Denna trend råder även inom vården, där allt fler får recept på fysisk aktivitet. Träning ses som ett utmärkt läkemedel, både för att förebygga och behandla. Detta har vinnaren tagit fasta på i sin innovation TpR – Träning på Recept, som kan beskrivas som diagnosspecifik träning i hemmet med läkare och fysioterapeuter. TpR erbjuds genom olika träningsprogram som patienten tar del av i hemmet genom en streaming-tjänst.

SKAPA-priset för unga innovatörer i Västerbotten går till Karl Jesper Aasa för en innovation där FYSS-Rekommendationer kombinerats med digital teknik. TpR svarar mot dagens behov av flexibel vård och är en hållbar lösning som kan tillämpas oberoende av patientens hemadress.

Åsa Wikström

Kvikkac AB 073-811 98 13