Potentialen enorm för YouZee Clip-In

YouZee ser hundratusentals potentiella kunder på en marknad med låg konkurrens

Med ett clip-in som fästs direkt i vanliga goggles vill optikerbröderna Janne och Peder Larsson förändra förutsättningarna för idrottsutövare med synfel. Produkten har tagits emot positivt av användarna och fortfarande finns det ingen likvärdig produkt på marknaden, som passar lika många goggles som YouZee Clip-In. För personer med synfel finns det inte många bra alternativ att tillgå för att korrigera synfel under idrottsutövande. Linser torkar ofta och skapar en irritation i ögat, därtill finns det en stor grupp som har synfel som inte kan korrigeras med linser.

– När vi tittar närmare på statistik och siffror inser vi att potentialen för vår produkt är väldigt stor. Den statistik vi har tittat på säger att 3 av 10 har ett synfel som behöver korrigeras med glasögon, som inte kan korrigeras med linser. Om vi applicerar den siffran inom varje idrott, där utövarna behöver ha synkorrektion i sina goggles, har vi vår potentiella kundgrupp. Når vi bara en liten del av den har vi en jättemarknad, säger Janne Larsson på YouZee.

Paintball nytt nyckelsegment

I förstaskedet har företaget fokuserat mycket på skoter- och motocrossförare samt blickat mot det alpina segmentet. Senaste månaderna har paintball också seglat upp som ett område där YouZee Clip-In fyller en lucka på marknaden.

– Vi hade dålig koll på hur stor sporten var tills vi köpte statistikunderlag för att få reda på mer. Det visar sig att det bara i USA finns 4,2 miljoner aktiva paintballspelare. I Tyskland 1,1 miljoner. Av dessa är alltså 30% våra potentiella kunder, berättar Janne.

Skyndar långsamt – trots investerarintresse

Potentialen i produkten har inte gått investerare obemärkt förbi. Bolaget har haft det angenäma problemet att investerare tagit kontakt med dem, och inte tvärtom. Förutom investerare har också återförsäljare och större skoterhandlare hört av sig för att etablera närmare samarbete, då de ser potential i merförsäljning av nya hjälmar och goggles om de samtidigt kan erbjuda en glasögonlösning. Idag har många kunder svårt att ta beslut i butik, och nöjer sig då med det de har, är handlarnas erfarenhet. För att underlätta försäljning i butik – och beställning över nätet – håller YouZee på att automatisera beställningsprocessen genom en funktion där kunden själv laddar upp sitt recept.

Det stora intresset till trots ser duon bakom YouZee ingen anledning att stressa i onödan.

– Vi försöker ta det lugnt och vara noggranna med att allt görs rätt från början, så att vi slipper överraskningar och en massa merjobb framåt. Nu har vi en hemsida som fungerar som vi vill, ny förpackningsdesign, namn- och designskydd och så småningom bra översättningar mot internationella marknader och en uppladdningsfunktion för recept. Då kan vi börja marknadsföra produkten på riktigt och börja anställa folk som jobbar med detta, avslutar Janne.

Sportup North har stöttat YouZee med insatser i internationaliseringsarbetet.

• Norrbotten

Janne Larsson