Tre bolag ur Västerbottens sportnäring kan vinna prestigefylld entreprenörstävling

Flera av Sportup North stöttade bolag nominerade i Venture Cup

Regionfinalen i entreprenörstävlingen Venture Cup avgörs i Umeå den 22 maj. Av de tio nominerade bolagen i region Nord har fem bolag hämtats från sportnäringen, varav tre från Västerbotten. Bland de nominerade finns Kvikkac, Jörn-bolaget som uppmärksammats i form av nomineringar och priser flertalet tillfällen med sin produkt On-rails.

– Det känns superkul. Jag hade faktiskt inte väntat att jag skulle gå vidare i tävlingen, men jag vet att vi har en bra produkt, kommenterade Åsa Wikström nomineringen i en intervju med Norran.

Digitala innovationer

Bland övriga nominerade från Västerbottens sportnäring finns två digitala produkter. Den ena är den digitala plattformen Träning på recept, som också uppmärksammades 2018 när grundaren vann stiftelsen SKAPA:s innovationspris för unga innovatörer i regionen. Det sista bidraget från Västerbottens sportnäring är ACTSPORT, ett online-baserat idrottspsykologiskt program.

Sportnäringen har uppmärksammats förr

Årets nomineringar är inte första gången Västerbottens sportnäring uppmärksammas i Venture Cup. Umeåbolaget Zlingit fick i slutet av 2017 en plats på Venture Cups lista på de 20 bästa idéerna under det årets tävling, för sitt biljettsystem och Sports Entertainment System.

Alla nominerade

Actsport, Umeå (www.actsport.se)
Arctic Space, Piteå
Brawl Gaming, Umeå