TTGU anordnar nytt traillopp i Norrbyskär

Umeåbolaget TTGU, Tough Training Group Umeå, som organiserar gruppträning i skog och mark med fokus på hård fysisk träning breddar i år sin eventlista med ett nytt lopp. Varje år anordnar företaget ett antal tävlingar och event inom terränglöpning och multisport och i juni är det dags för första upplagan av Norrbyskär Trail. Loppet arrangeras i samarbete med Visit Umeå och KFUM med ambitionen att bli Norrlands mest spännande traillopp 2018.

Loppet går på en 8 km lång bana och anordnas i 3 olika klasser: Barntävling (2 km i lite snällare terräng) samt dam- och herrklass på såväl 8 km som 16 km. Med färjetransport till start och utmanande passager i kombination med de vackra omgivningarna på ön har loppet alla förutsättningar att bli den upplevelse TTGU hoppas på.

– Hur uppstod idén till ett traillopp i Norrbyskär?

Tobias Thomson jobbade ett tag åt KFUM och tillbringade då en del tid på KFUM:s lägergård på ön. Tidigt kom idén om att utnyttja öns unika natur och miljö för någon typ av tävling. Efter några år har nu bitarna fallit på plats, inte minst har samarbetet med aktörerna på ön och Visit Umeå varit avgörande.

– Ni har ett tak på 300 deltagande, hur många anmälda är det idag?

150 anmälda i dagsläget, redan halva startfältet fyllt! Vi tror oss kunna fylla startfältet, när snön tinar bort brukar folk få spring i benen och planera för sommarens utmaningar. Tävlingen är ju på en ö och vi har satt taket för att kunna hantera logistiken med folk som ska skeppas över med färja etc.

– Ni anordnar redan nu populära gruppträningar och flera spektakulära event. Finns planer på några fler spännande arrangemang framöver?

Vi har för mycket planer för vårt eget bästa. 13 maj rivstartar vi våren med "Vårdräparn" en multisporttävling på Bölesholmarna i Umeå. Förutom att det lär bli en bra tävling är vår målsättning att locka familjer och nybörjare till sporten. Vi har en i sammanhanget rätt unik familjeklass där vuxna kan köra tillsammans med ett barn/ungdom. 8-9 juni genomför vi sedan Dräpardygnet – Norrlands häftigaste företagsutmaning. När det gäller planer för framtiden så ruvar vi på en än så länge hemlig idé om ett långt traillopp genom Västerbottens skogar 2019, mer om det senare.

Läs mer om loppet och anmäl dig på www.norrbyskartrail.se.

Vi på Sportup North stöttar TTGU med finansiering av affärscoachning, för att hjälpa dem ta sina idéer och sin tjänstepaketering till nästa nivå.