Yogaretreats Norrland – ett av landets bästa yogaretreats

Yogastudion Umeå – den största och ledande yogastudion i Umeå – har i flera år anordnat utbildningar, kurser och populära klasser för både företag och privatpersoner. Företaget har framgångsrikt vågat testa nya paketeringar och koncept för att nå ut till yogaentusiaster i alla åldrar, både lokalt och nationellt. En särskilt lyckad satsning har varit Yogaretreats Norrland. Konceptet lanserades av företagets grundare Maria Bergmark 2016, där Yogastudion Umeå håller yogaretreathelger med olika inriktning på Granö Beckasin med den norrländska naturen som kuliss. 2018 var helgerna fulltecknade och 2019 års helger verkar inte bli något undantag.

Ett av landets bästa yogaretreats

Ett framgångsrecept för satsningen Yogaretreats Norrland har varit de genomtänkta paketeringarna med olika inriktningar. Helgerna har haft fokus på såväl nybörjare som erfarna och seniorer. Gemensamt för alla helger har alltid varit att besökarna får något som är lätt att prioritera bort i den stressiga vardagen: en helg med fullt fokus på sig själv och sitt eget välmående.

Att retreatsen förlagts till Granö Beckasin är ingen slump. Här bor deltagarna i en fantastisk miljö, precis vid mäktiga Umeälven, på en anläggning med hög service. Naturen, avkopplingen, kvalitet på mat och anläggning är alla viktiga delar i framgången. I kombination med tydliga paketeringar, och ledning av erfarna instruktörer, har Yogastudion Umeå skapat ett koncept som blivit omtyckt av yogautövare från hela landet. Yogaretreats Norrland har därför tagit plats på flera listor bland yogaretreats värda att besöka. När Yoga för dig – ett av Sveriges största yogamagasin – gjorde sin lista tog Yogaretreats Norrland plats som enda svenska retreat, tillsammans med ett retreat i Indien och ett i Thailand.

Mycket på gång under 2019

Yogastudion Umeå har som ambition att fortsätta ligga i framkant och har flera satsningar som pågår. Under 2019 kommer företaget bland annat testa en internationell paketering, under namnet Yogaretreats Northern Lights, där temat kommer vara ”Forest Bathing and Yin Yoga”. Forest bathing, eller skogsbad, är en trend som växer snabbt och sprider sig över hela världen.

– ”Mindfulness i naturen” är nog det lättaste sättet att beskriva det. Gästerna skall få en paus i vardagen, bli mer här och nu och återhämta sig i skogen, säger Maria Bergmark, grundaren av Yogastudion Umeå.

Parallellt med den övriga verksamheten pågår också ett bokprojekt som drivs av Maria Bergmark. Boken skildrar tre människors personliga yogaresor, och vad de betytt för dem.

– Boken är planerad att lanseras i maj. I den grafiska delen har jag tagit hjälp av Kajsa form i Vännäs, säger Maria Bergmark.

Årets retreathelger från Yogaretreats Norrland

• 6–9 juni: Yogaretreat ”Dharma – ditt unika kall”
  • 13–16 juni: Yogaretrreat Ashtanga & filosofi – yoga i ditt eget flöde
  • 9–11 augusti: Yogaretreat Ikigay – det som gör livet värt att leva