​Få råd med dina drömmar 2016

​Få råd med dina drömmar 2016

Vill du ha bättre ordning på slantarna för att få råd med dina drömmar? Här är fem enkla steg för en bättre ekonomi.

Det är lätt att lockas till att spontanspendera lite mer än vad som är passande en vanlig dag på väg hem från jobbet, att strunta i framtiden och kanske till och med nalla lite av bufferten. Kanske är det dags att stå emot de kortsiktiga begären för att uppfylla de långsikta drömmarna. Så här kommer du igång:

1. Ändra en vana
Små utgifter i vardagen blir ofta större än väntat. Kostnaden för lunch ute två gånger i veckan blir runt 10 000 kronor på ett år och en latte två gånger i veckan blir runt 4000 kronor. Pengar som du istället kan öronmärka till en resa, en hobby eller kanske placera i fonder för att få dem att växa ännu mer.

2. Håll koll på cashen
I dagens digitala och allt mer kontantlösa samhälle ser vi sällan våra faktiska pengar, vilket ibland gör det lätt att spendera utan eftertanke. Ett köp känns knappt, plånboken blir inte tunnare. Ta som vana att tidigt under månaden, så fort lönen kommit, föra över pengar till ett sparande.

3. Låt pengarna växa
Se bortom sparkontot och våga investera delar av ditt sparande i aktier eller fonder. Fonder passar dig som vill ha en investeringsform där du själv inte behöver vara aktiv men ändå vill ta del av aktiemarknadens utveckling. Pengarna kan du ta ut när du vill, men gör att du tänker till en gång extra jämfört med om pengarna legat på lönekontot.

4. Testa
Ingen föds till pengaproffs. Det handlar mycket om att testa sig fram. Var inte heller rädd för att be om hjälp eller fråga, alla är nybörjare någon gång.

5. Öronmärk dina mål
Bara genom att uttala sina drömmar kommer man långt. Då kan du börja göra planer. En weekend eller ett större boende - vad drömmer du om? Starta gärna olika konton för olika mål så att du tydligare ser hur du närmar dig – det ökar motivationen!

Gott nytt år önskar
Katarina Wiberg, spar- och pensionsrådgivare på SPP