Staffan Hansén vd SPP

"Finito med finansiering av kolbrytning"

Johan Rockström, professor i miljövetenskap och en av världens främsta hållbarhetskämpar, skriver i Dagens Industri att det inte räcker med att ha undertecknat Parisavtalet. Alla nationer som gjort det bör även agera för att tvågraders-målet ska nås.

Enligt Rockström är kolet en av de främsta globala miljöbovarna. Han menar att världens pensionspengar och kapitalmarknader har ett stort ansvar för att finansieringen av kolbrytning en gång för alla upphör.

Vi på SPP håller med, därför har vi sedan 2013 successivt fasat ut kol ur våra investeringsportföljer. Fossilfrågan är en av näringslivets viktigaste utmaningar och för oss är det självklart att ta vår del av ansvaret. Den fossila bubblan kan kanske inte punkteras ännu, men den pyser allt snabbare. De pengar som investeras fossilt utsätts för allt större risker. Samtidigt ser vi att förnybar energi blir allt mer konkurrenskraftigt och reellt som alternativ.

Jag tror att de flesta av oss är överens om att kol inte är en bra långsiktig investering, och långsiktiga investerare som vill skapa reella ekonomiska värden bör dra öronen åt sig.

Tack för att du uppmärksammar en enormt viktig fråga Rockström! Vi på SPP är vakna, och vi hoppas att vi tillsammans kan väcka allt fler. Då tillräckligt många vaknat, då är det finito med finansiering av kolbrytning.