​DELPHI NORDIC - Med Norden som hemmamarknad

Håkon H. Sætre är mannen som fått förtroendet att leda den aktivt förvaltade Nordenfonden till nya framgångar. ”Trendanalysen är vår främsta styrka”, säger han.

Aktiefonden Delphi Nordic är en av de klarast lysande stjärnorna på den nordiska fondhimlen. I april tog Håkon H. Sætre över förvaltningen och han pekar på den väletablerade Delphi-metoden som avgörande för att lyckas över tid.

– Samtliga Delphis fonder förvaltas med utgångspunkt i Delphi-metoden. Det innebär att vi screenar aktiemarknaden för att hitta tydliga trender, rörelser och mönster i aktiemarknaden som ligger till grund för våra aktieval. Därutöver görs en fundamentalanalys av fonderna. Det är främst trendanalysen som skiljer oss från andra förvaltare, säger Sætre.

– Genom att kombinera trendanalys med fundamental analys har vi lyckats skapa goda resultat över tid. Delphi Norge, som jag har förvaltat, och Delphi Nordic som jag nu har tagit över, har båda över 20 års förvaltningshistorik att luta sig emot. Att vi har lyckats så väl med vår metodik över lång tid, även under de perioder vi bytt förvaltare, visar på det värde och trygghet som modellen adderar.

En naturlig hemmamarknad
De nordiska länderna är väldigt olika till sin karaktär men är alla attraktiva investeringsområden utifrån sina respektive styrkor. Samtidigt har de alla under perioder varit utsatta för stora svängningar vilket gör dem mer intressanta tillsammans menar Håkon.

– Delphi Nordic är en relevant fond för alla investerare som har mycket av sina tillgångar "på hemmaplan". Norden har många attraktiva bolag, där Sverige kan ses som lokomotivet med flera världsledande industriföretag och en finansiell sektor som utmärker sig globalt. Men vi tycker att de nordiska länderna, och inte bara Sverige, bör vara den naturliga hemmamarknaden för svenska investerare. Det ger både god riskspridning och goda avkastningsmöjligheter. Nordiska bolag är också i många avseende ledande på hållbarhet vilket är ytterligare en viktig aspekt att ta med.

Goda förutsättningar för 2017
Under de första månaderna av 2017 har Delphi Nordic fortsatt att leverera en bra avkastning och enligt Håkon H. Sætre finns det också goda förutsättningar för de nordiska marknaderna framöver. Börserna tror han kommer att lyftas av att de ledande indikatorerna nu pekar på en förbättrad världsekonomi och att företagen ser en positiv intäktsökning.

– Vi fortsätter att se en uppsida från dagens nivåer och jag tror att marknaden undervärderar fluktuationsfaktorn i flera av de cykliska sektorerna. Vi har ökat fondens exponering mot råvaror och energi på sistone, samtidigt som vi har minskat något i mer defensiva sektorer. Geografiskt har vi ökat exponeringen mot Finland och Norge, medan vi har minskat vår danska exponering något.

Erfaren förvaltare
Som förvaltare av Delphis norska aktiefond, Delphi Norge, har Håkon har uppvisat en solid överavkastning gentemot index över de senaste ett, tre, fem och tio åren och blev med anledning av det nyligen nominerad till Morningstar Fund Awards 2017. Dessutom har han av analysföretaget Citywire tilldelats en dubbel A-rating.

Fonden distribueras av ett flertasamarbetspartners