”Det handlar om att bestämma sig”

Anette Segercrantz är HR-direktör för Storebrandkoncernen, där antalet kvinnliga chefer ökat stadigt under flera år. Segercrantz beskriver jämställdhet och mångfald i rekryteringar som en naturlig del av Storebrands hållbarhetsarbete.

- Vi har gjort en rejäl förflyttning som vi är väldigt stolta över, men när förändringen är genomförd blir det nästan en icke-fråga. Idag ligger fokus på att utveckla organisationen och ledarskapet, berättar Anette.

2012 hade Storebrand 49 procent kvinnor totalt i koncernen, varav 37 procent kvinnliga chefer och 22 procent kvinnor i koncernledningen. Och 2013 var det 50 procent kvinnor totalt i koncernen, varav 42 procent kvinnliga chefer och 38 procent kvinnor i koncernledningen.

Segercrantz började 2008 som HR-direktör för svenska SPP, dit hon kom från AMF. Och förändringen på SPP gick snabbt. När Segercrantz rekryterades var vd Sarah McPhee den enda kvinnan i ledningsgruppen.

- Vi satte fokus på de nya funktioner och roller som skulle tillsättas. Det var mycket enkelt: vi hade bestämt oss. På vissa områden var det svårare att hitta kvinnliga kandidater, men vi var tydliga med att vi ville se en manlig och en kvinnlig slutkandidat till alla roller och vi krävde det i alla rekryteringar. Vi visste att det fanns kvalificerade personer av bägge kön, och vi var målmedvetna i att åstadkomma förändringen.

Sedan 2011 har Anette ansvaret för HR-frågorna inom hela Storebrandkoncernen, och målet är att göra samma resa på koncernnivå.

- I Norge pågår en stor förändring. Vi har utvecklats jättemycket på översta nivån, och även på nivån under. Det vi ser nu är att när vi får balans på toppen får vi också balans i rapporterande grupper, menar Anette– som också ser att arbetssättet uppskattas externt.

- Varje gång vi är ute och pratar om hur vi jobbar så kontaktas vi av personer som vill jobba här efteråt. Vi ser även en skillnad internt. Fler kvinnor söker toppjobben, de behöver inte längre uppmanas att göra det. Och idag är det mycket, mycket lättare att rekrytera. Vi har stärkt varumärket genom att arbeta systematiskt med hållbarhet och jämställdhet. Allt fler vet att hållbarhet är viktigt på riktigt hos oss. Det är en av de saker som gör att man söker sig till oss, istället för att vi är ute och söker.

Hållbarhet - en naturlig del av ledarskapet
Hållbarhet är helt integrerat i verksamheten och Anette ser hållbarhet som en naturlig del av både ledarskapet och medarbetarskapet.

- Värderingarna blir viktiga verktyg hur vi förväntas agera i vår vardag så att alla och allt vi gör stöttar en hållbar utveckling. Jämställdhet och mångfald är viktiga delar av hållbarhetsarbetet för att säkra att vi har en modern organisation som kan möta framtidens utmaningar.

Den viktigaste frågan för Segercrantz idag är en stor intern förändring där organisationen blir plattare och ledarskapet och ansvaret förs närmare den enskilda medarbetaren.

- Det är en stor förändring för oss, och det innebär att ansvaret hamnar mycket närmare leverans och genomförande. Dessutom ökar fokus på ledarutveckling.

Debatten om kvotering har på senare år varit intensiv i både Sverige och Norge, men Anette menar att företag kan åstadkomma mycket bara genom att fokusera sin rekrytering.

- I grunden behövs det inte kvotering. Det handlar om att bestämma sig. Det är inte så svårt, det är bara att se tillbaka på det vi har gjort. Jag skulle önska att det gick utan.