Hållbart sparande viktigare val än ekoprodukter

Hållbart sparande viktigare val än ekoprodukter

Ekologiska produkter i all ära, men hur du placerar dina pengar gör betydligt större skillnad för världen. Dessutom är det bra för plånboken.

I takt med att vi ser ett ökat samhällsengagemang har efterfrågan på hållbara sparprodukter också ökat.

-  Det ligger i tiden att visa sitt engagemang för hållbarhet. Att placera sina pengar i hållbara alternativ är något som fler fått upp ögonen för, säger Liza Jonson, vd på SPP Fonder.

Applådera och uppmärksamma de hållbara bolagen
Liza Jonson rekommenderar sparande i breda indexfonder som bas och att krydda med aktivt förvaltade lite mer nischade fonder. Genom att välja fonder med en tydlig hållbarhetsprofil är du dessutom med och bidrar till att premiera de bolag som tar framtidsutmaningen på allvar och som erbjuder tillväxt på ett hållbart sätt.

– Framtiden tillhör företag som tar hållbarhetsfrågan på allvar. Där är också avkastningspotentialen som högst. Genom att flytta ditt sparkapital till hållbara fonder bidrar du till att skapa den framtidsekonomi som vi alla vill ha, säger Liza.

Hon uppmanar alla att fråga sitt fondbolag eller bank om de tar hänsyn till hållbarhetsaspekter när de investerar.

Se över sparandet inför årsskiftet
Att se över sitt sparande regelbundet är en vana som fler borde anamma.

-  Åtminstone några gånger om året. Det sker förändringar som man bör vara uppmärksam på.

Som exempel ger hon avdragsrätten för privat pensionssparande som kommer att förändras efter årsskiftet.

-  Den minskar successivt de kommande åren och 2016 försvinner den helt vilket gör att du riskerar att dubbelbeskattas. Vi rekommenderar därför att framtida pensionsavsättningar placeras i ett investeringssparkonto (ISK) istället.

-  Men investeringssparkonto är inte bara en bra sparform för pensionsparande. Det är en utmärkt sparform för den som bara vill spara. Om du sparar i ett ISK hos SPP får du dessutom tillgång till ett noga utvalt utbud av riktigt bra hållbara fonder, avslutar Liza