SPPs remissvar om flytträtt

Branschens gemensamma svar via Svensk Försäkring har inte kunnat enas om en samlad position. SPP och sex ytterligare bolag har därför skrivit ett kompletterande gemensamt svar som lämnats in idag. Livförsäkringsutredningen (Förstärkt försäkringstagarskydd SOU 2012:64) har bra inslag men löser inte den grundläggande samhällsvisionen att människor ska kunna göra medvetna val kring sitt sparande, säger Sarah McPhee, vd SPP i en kommentar.

- När ansvaret läggs på individen måste de också kunna bestämma över sitt kapital. Även om utredningen tar steg i rätt riktning är det ett kompromissförslag som förringar den allvarliga situation nuvarande system satt individer och arbetsgivare i. Flytträtten måste omfatta all tjänstepension, gammal som ny, ta hänsyn till en rörligare arbetsmarknad, bidra till att öka medvetenhet om sparande och göra det möjligt för alla att rösta med fötterna, menar Sarah McPhee.

Flytträtt för fribrev och premiebestämd avtalspension och ramverk för flyttavgifter är välkommet, men går inte tillräckligt långt. Rätten att flytta sitt pensionskapital måste omfatta även pågående premiebestämda avtalspensionerna och förmånsbestämda pensioner.

Övriga bolag i remissvaret: SEB Trygg Liv, Handelsbanken Liv, LF Fondliv, LF Liv, Nordea Liv och Swedbank Försäkring.

SPP driver tillsammans med Länsförsäkringar, SEB, Swedbank Försäkring och Skandia www.flyttratten.se , ett nav för den fortsatta flytträttsdebatten. Läs mer om de olika remissvaren där.

Kontaktperson: Conny Johanson, Kommunikationsdirektör SPP +46 76 822 26 10