Ett starkt kvartal befäst med fina utmärkelser

Ett starkt kvartal befäst med fina utmärkelser

SPP inleder året starkt. SPPs totala förvaltade kapital ökade det första kvartalet med 9 miljarder kronor. Samtidigt fortsätter SPP att erbjuda och utveckla sparlösningar så att kunder på ett enkelt sätt är med och bidrar till en grön omställning.

Fler ser värdet av investeringssparkonto
SPP vill bli det främsta alternativet för kunder som vill samla sitt långsiktiga sparande på ett och samma ställe. Därför erbjuder SPP sedan ett och ett halvt år tillbaka investeringssparkonto (ISK) som stärker SPPs kunderbjudande. Sedan årsskiftet har antalet kunder som sparar i SPPs ISK ökat med drygt 50 procent.

– Trots regeringens beslut att höja skatten på ISK är det fortfarande en fantastisk sparform, som är både enkel och transparent. Det är viktigt att regeringens slopande av avdragsrätten parallellt med den höjda skatten på ISK inte sänder ut signaler att ett eget sparande inte behövs. För det behövs i allra högsta grad med tanke på att vi lever längre och har stora förväntningar på livet som pensionär, säger SPPs vd, Sarah McPhee.

Prisad fondförsäkring
SPP har utsetts till Årets Fondförsäkringsbolag för femte gången av Söderberg & Partners. SPP är även bäst i Söderberg & Partners granskning av fondförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete.I motiveringarna nämns SPPs kvalitetssäkrade utbud i kombination med möjligheten till kostnadseffektivt sparande.

– Det är fantastiskt roligt att vårt breda och strategiska arbete inom hållbarhet och fondselekteringsförmåga uppmärksammas och att fler förstår att det inte kostar att vara hållbar. Tvärtom skapar det möjligheter både för plånboken och den värld vi har framför oss, säger Sarah McPhee.

Fondbolaget spirar
SPP Fonder lanserade under det första kvartalet SPP Grön obligationsfond, en fossilfri fond med obligationer öronmärkta för klimatomställande projekt.

– Fonden ger en likvärdig avkastning som traditionella obligationsinvesteringar. Samtidigt tillgängliggör vi den gröna obligationsmarknaden för fler; både institutionella investerare och privatpersoner. Det är därmed ett oerhört effektivt sätt att sätta stora summor pengar i rörelse mot en grön omställning, säger Sarah McPhee.

För de sparare som vill ha en fossilfri aktiefond och där överskotten från fondavgiften går till välgörande ändamål finns GodFond Sverige & Världen. Fonden passerade under det första kvartalet en miljard kronor.

Under september förra året lanserade SPP en hållbarhetsnivå för samtliga fonder så att sparare enklare kan göra medvetna val, inte bara i sin vardagskonsumtion utan även i sitt sparande. Sedan mars i år kan SPPs sparare även se sin samlade hållbarhetsnivå för sitt sparande i fondförsäkringar.

Ytterligare kvitton på SPPs framgångsrika hållbarhetsarbete
Storebrand/SPP har bland annatrankats som ett av världens mest hållbara företag i The Global 100 index av kanadensiska Corporate Knights och SPPs vd, Sarah McPhee, blev utsedd till tredje miljömäktigaste personen i Sverige 2015 enligt tidningen Miljöaktuellt.

– Det är intressant att se att miljöaktivisterna och politikerna nu blir ersatta av personer i finanslivet som de miljömäktigaste, säger Sarah McPhee.

SPP har under kvartalet även lanserat det digitala livsstilsmagasinet sapir.se för att läsare lättare ska kunna koppla ihop en medveten konsumtion med ett hållbart sparande.

Sparlösningen SPP SparaSäkra levererade en god avkastning till kunderna under första kvartalet med en avkastning i sparfasen på 11,0 procent. Sedan starten i september 2012 har kunder i sparafasen fått en avkastning på 19,8 procent årligen.Avkastningen i SPPs öppna premiebestämda portfölj uppgick under det första kvartalet 2015 till 4,2 procent.

SPPs totala förvaltade kapital ökade med 6 procent under första kvartalet och uppgick till 163 miljarder kronor. Inbetalda premier uppgick under första kvartalet 2015 till 1 926 miljoner kronor (2218). Av de inbetalda premierna var andelen fondförsäkringspremier 73 procent (71).
Försäljningen mätt i APE uppgick till 317 miljoner kronor (315), en ökning om 1 procent.
Solvenskvoten för SPP uppgick till 1,53 per den 31 mars 2015.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se