​Fortsatt fokus på enkelt, prisvärt och hållbart sparande

​Fortsatt fokus på enkelt, prisvärt och hållbart sparande

SPPs totala förvaltade kapital ökade med 7 procent till 157 miljarder kronor under det första halvåret. Den 1 juli tog Staffan Hansén, tidigare vd för SPP/Storebrand kapitalförvaltning, över som vd för SPP efter Sarah McPhee.

– Sarah har gjort en fantastisk insats med att placera SPP på kartan. Vi viker inte en tum från målet att erbjuda våra kunder ett enkelt, prisvärt och hållbart sparande,säger Staffan Hansén, ny vd för SPP efter Sarah McPhee som gått vidare som senior advisor för Storebrand/SPP.

Inbetalda premier uppgick under första halvåret till 3 804 miljoner kronor (4 382), varav 2 778 miljoner kronor från fondförsäkring och 1 026 miljoner kronor från traditionell försäkring. Nedgången beror i huvudsak på att ett minskat antal kunder bytt pensionssparande från traditionell försäkring till fondförsäkring under 2015. Rensat för interna förflyttningar har inbetalda premier i fondförsäkring ökat med 5 procent.

Stark aktör för privatanställda tjänstemän

Sedan 1 juli 2013 är SPP ett valbart fondförsäkringsbolag för privatanställda tjänstemän inom ITP, där SPP under maj ligger på en andraplats för nyval inom ITP1.

– Både nya och gamla ITP-kunder kryssar SPP, och vi ser i undersökningar att kundnöjdheten ökar. Kombinationen av ett trovärdigt erbjudande, god kundservice och ett starkt varumärke utgör en bra bas att stå på, säger Staffan Hansén.

Pris för hållbar investeringsprocess

I juni mottog Storebrand-koncernen pris för "Best Use of ESG" i Norden, som ges ut av Institutional Investor.

– Vi är övertygade om att företag som integrerar tydliga hållbarhetsmål i sin långsiktiga affärsstrategi utgör attraktiva investeringskandidater. Långsiktiga ambitioner för energi- och vattenförbrukning, utsläppsminimering och avfallshantering kan omsättas i tydliga affärsmål. Dessa är viktiga för oss då vi bedömer hur väl eller riskfyllt ett företag är positionerat, säger Staffan Hansén.

SPPs totala förvaltade kapital ökade under det första halvåret med 7 procent och uppgick per den sista juni till 157 miljarder kronor (147 per den sista juni 2014). Inbetalda premier uppgick till 3 804 miljoner kronor (4 382). Av de inbetalda premierna var andelen fondförsäkringspremier 73 procent (71). Försäljningen mätt i APE uppgick till 698 miljoner kronor (652). Solvenskvoten för SPP uppgick till 1,88 per den 30 juni 2015. Avkastningen i SPPs öppna traditionella portfölj uppgick under första halvåret 2015 till 1,80 procent, och avkastningen i fondkombinationen "SPP Ett val ITP", som är ickevalet i SPPs fondförsäkring för privatanställda tjänstemän inom ITP, uppgick till 8,6 % i sparandefasen.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se