Storebrand – ett av världens mest hållbara företag

I samband med World Economic Forum i Davos presenterades årets Global 100-lista för sjätte året i rad. På listan återfinns världens 100 mest hållbara bolag och Storebrandkoncernen intog i år niondeplatsen.

- Koncernen har arbetat strategiskt och systematiskt med samhällsansvar i 15 år och vi på SPP har implementerat arbetet med kraft när vi blev en del av Storebrand 2007. Ansvarsfullt agerande är helt integrerat i hela verksamheten och grunden för hur vi bedriver vår affär. I allt ifrån hur vi investerar till hur vi agerar i vår vardag. Därför blir vi extra stolta när vi nu får den här utmärkelsen.  Allt hänger ihop, säger Stina Billinger, Samhällsansvarstrateg på SPP.

Global 100 tar i analysen hänsyn till flera olika hållbarhetsfaktorer men premierar framför allt proaktivt arbete med miljö- sociala och ägarstyrningsfrågor. Bland indikatorerna finns miljöfrågor som energieffektivitet och CO2-utsläpp men också andel kvinnor i styrelsen och innovationskraft.

- Ett hållbart agerande är den enda rätta vägen för näringslivet och den insikten genomsyrar alla våra investeringsbeslut. Det går inte att agera kortsiktigt om du vill tjäna pengar i framtiden. Vi förvaltar våra kunders pengar på lång sikt och de förväntar sig att vi inte bara levererar en bra avkastning – de vill ha en bra värld att gå i pension i också. Det är ledstjärnan som driver hela hållbarhetsarbetet i Storebrandkoncernen.

Många nordiska företag men få svenska
På topp-10 är 5 företag nordiska men ingen svenskt. Första svenska bolag återfinns på plats nr 48.

- Det är glädjande att norden kommer väl ut på denna typ av listor och historiskt brukar även svenska bolag anses vara långt framme inom hållbarhetsarbete. Avsaknaden av svenska bolag i toppen av denna lista visar att svenska bolag inte får luta sig tillbaka och känna sig för belåtna. För att vara främst inom hållbarhet krävs det att man kontinuerligt och aktivt söker lösningar på globala och lokala samhällsproblem genom sin verksamhet, utan att tappa fokus på lönsamhet, avslutar Billinger.

Global 100 instiftades av Corporate Knights Inc., ett oberoende kanadensiskt mediebolag som publicerar tidskrifter inom samhällsansvar. Bakgrunden var att öka medvetenheten och att förstärka och framhäva de 100 mest hållbara bolagen i världen.

Metoden som används för att ta fram listan baseras på Best in Class-principen där bolag inom en bransch jämförs samt deras förmåga att hantera branschspecifika miljö-, samhälls- och ägarskapsutmaningar (Corporate Governance). De 100 bolagen som väljs ut är de som har visat upp en exceptionell förmåga att identifiera branschrelaterade möjligheter och risker inom miljö, samhälle och ägarskap.

Mer om Global 100: http://www.global100.org/

Hela listan: http://www.global100.org/annual-reviews/2011-global-100-list.html?sort=rank

Kontaktpersoner på SPP
Sara Skärvad, tf Kommunikationschef, 070- 621 77 92
Stina Billinger, Samhällsansvarsstrateg, 070- 467 74 82

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.