Elitfotboll Dam och Spring Media lanserar Damallsvenskan.tv

STOCKHOLM, 7 april 2016 - Den 8 april lanseras Damallsvenskan.tv, en ny digital plattform som exklusivt visar samtliga 132 Damallsvenska fotbollsmatcher live för säsongen 2016. Tjänsten kommer även visa höjdpunkter, intervjuer, arkiv från tidigare säsonger, och mycket mer.

"Damallsvenskan är en av Sveriges mest populära ligor i mån av publik och medial exponering. Genom att lansera Damallsvenskan.tv vill vi kunna utöka ligans exponering och tillgänglighet", säger Linda Wijkström, Generalsekreterare för Elitfotboll Dam (EFD).

"Damallsvenskan är också en av världens starkaste fotbollsligor på damsidan med tolv starka lag och några av sportens verkliga profilen, som Marta Vieira da Silva. Med Damallsvenskan.tv öppnar vi upp ligan även till en internationell publik", fortsätter Wijkström.

Matcherna kommer att finnas tillgängliga både som Pay-per-view och genom månadsprenumeration. Samtliga matcher produceras i HD med grafik, repriser och svensk kommentering. Kunder kan registrera sig för en gratisperiod fram till den 5 maj.

Damallsvenskan.tv produceras av Spring Media (rådgivare och projektledare), Sportsgroud (produktion) och Solidtango (plattformsutveckling); projektet ägs av EFD och överskottet delas mellan klubbarna och återinvesteras i svensk damfotboll.

För mer information, vänligen kontakta:
Linda Wijkström - Secretary General - Elitfotboll Dam - +46 (0)707 680 371 linda@efd.se
Annika Grälls - Chairman of the board - Elitfotboll Dam - +46 (0)702 466 429 annika@efd.se
Torsten Billing - Partner - Spring Media - +46 (0)70-822 70 99 torsten.billing@springmedia.se

• Sport

Spring Media är en snabbväxande internationell sportmedieagentur med fokus och expertis inom handel med sändningsrättigheter, tv-produktion, distribution och digitala strategier. Bolaget verkar globalt med bas i Stockholm och kontor i Hamburg, Mexico City och Astana. Klienter och projekt Spring Media har arbetat med innefattar: fotbollsprojekt för bl.a. Spaniens landslag, Brasiliens landslag, Bayern Munchen, Paris Saint Germain, MalmöFF, IFK Göteborg, AIK, och den Grekiska ligan; Bandy-VM i Kazakstan 2012; samt distribution av sändningsrättigheter för OS i Sochi och Rio till Centralasien.

Maxime Devillaz

Presskontakt Digital Channel Coordinator Press & Kommunikation +46 79 310 11 50