Spring Media förvärvar majoritetsandel i lettiska mediehuset SportaCentrs

STOCKHOLM, 28 juli 2018 - Den internationella sportmedieagenturen Spring Media (Silver Spring Media AB) har förvärvat en majoritetsandel i Sportacentrs, ett lettlandsbaserat mediehus innefattande sport-TV-kanalen Sportacentrs, landets största sportnyhetsportal sportacentrs.com och tv-produktionsverksamheten PolarHD.

Tobias Osmund, VD på Spring Media, kommenterade förvärvet:

“Med Lettlands ledande sportvarumärke Sportacentrs tar vi en intressant position på konsumentmediamarknaden. TV-kanalen Sportacentrs är en av endast fem frikanaler i det digitala marknätet, och sportacentrs.com är den mest besökta sportnyhetsportalen i Lettland. Med vår katalog av internationella sporträttigheter ser vi stora möjligheter för vidareutveckling av både TV-kanalen och nyhetsportalen.”

Torsten Billing, Partner på Spring Media, tillade:

”Vi har länge imponerats av Sportacentrs förmåga att leverera internationella sportproduktioner av hög kvalitet på ett innovativt och kostnadseffektivt sätt. Vi kan nu komplettera vår expertis inom sändningsrättigheter med ledande kompetens och resurser för alla typer av liveproduktioner. Den vertikala integrationen av ett sportproduktionsbolag är ett viktigt steg i Spring Medias utveckling och plan för fortsatt tillväxt.”

Kristaps Zālītis, VD på Sportacentrs, kommenterade:

“I Spring Media har vi hittat en dynamisk partner med det internationella nätverk och de resurser vi behöver för att fortsätta växa internationellt. Vi ser stor potential att konkurrera på marknaden för kostnadseffektiva produktioner i Skandinavien.”

OM SPORTACENTRS
Sportacentrs är ett lettiskt mediehus innefattande tv-kanalen Sportacentrs, Lettlands största sportwebsida Sportacentrs.com samt tv-produktionsverksamhet under varumärket PolarHD. PolarHD har mer än 10 års erfarenhet av internationell tv-produktion och producerar över 4500 timmar sport varje år åt kunder som FIBA, International Floorball Federation, Curling Champions Tour, Norwegian Athletics Association, mobiloperatören LMT och Svenska Basketförbundet.

För mer information kontakta:

Tobias Osmund, VD, Spring Media - 0706 30 01 34 – tobias.osmund@springmedia.se

Torsten Billing, Partner, Spring Media - 0708 22 70 99 – torsten.billing@springmedia.se

• Sport

Spring Media är en snabbväxande internationell sportmedieagentur med fokus och expertis inom handel med sändningsrättigheter, tv-produktion, distribution och digitala strategier. Bolaget verkar globalt med bas i Stockholm och kontor i Hamburg, Mexico City och Astana. Elitserien i Speedway, OBOS Damallsvenskan, Tennisförbundet, Simförbundet och Bandy-VM är några av de förbund, ligor och rättigheter som Spring Media representerar på den svenska marknaden. Agenturen utsågs till Gasell av Dagens Industri 2017 och 2018.

Maxime Devillaz

Presskontakt Digital Channel Coordinator Press & Kommunikation +46 79 310 11 50