Petter Stordalen är Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2017

Idag utsågs Årets digitala kommunikatör i Almedalen av Springtime och Notified. Vinnare 2017 är Petter Stordalen, andra platsen gick till Fler unga och tredje platsen till #OchJagProtesterade.

I år är det tredje gången kommunikationsbyrån Springtime i samarbete med medie-bevakningsföretaget Notified utser en vinnare i kategorin Årets digitala kommunikatör i Almedalen. Tidigare år har superkommunikatören Günther Mårder, i år en av jurymedlemmarna, tagit hem vinsten.

Prisets vinnare 2017 går i år till Petter Stordalen som tar hem priset med motiveringen:

Framgångsrik opinionsbildning handlar om att skapa engagemang. Redan etablerade varumärken behöver kontinuerligt beröra för att vara fortsatt relevanta. Vår förstapristagare i Årets Digitala Kommunikatör i Almedalen förstår styrkan i att samarbeta, innoverar i ett brett spektrum av kanaler samt är närvarande, inlyssnande och genuin. Hen vet vad hen kan och gör det sen riktigt bra. Aldrig förr har juryn heller sett en person på fler selfies under politikerveckan. Det handlar om mannen som är störst i dalen - Petter Stordalen.

På andra plats kom organisationen Fler Unga med motiveringen:

Framgångsrik opinionsbildning handlar om att vara enträgen och outtröttlig i sin påverkan samtidigt som budskapet är enkelt att förstå. Det vissa kallar tjat kallar andra påminnelser. Vår andra-pristagare i Årets Digitala Kommunikatör i Almedalen är inte bara organisationsmässigt en förebild - de bär budskapet i formen; de har på ett organiserat och strategiskt sätt synts och hörts överallt. För det handlar om att #FlerUnga ska ta plats i Almedalens demokratiska samtal och visst gör dem det.

På tredjeplats kom #OchJagProtesterade med motiveringen:

Framgångsrik opinionsbildning handlar om att snabbt haka på händelser som stör och berör. Hens initiativ har skapat ett uttryck för individen att stå upp för vår demokrati och vårt öppna samhälle. Det är en vacker, sorgsen och samtidigt kraftfull kanalisreing av ilska, frustration, rädsla och vanmakt. Vår tredjepristagare i Årets Digitala Kommunikatör i Almedalens initiativ har skapat kedjereaktioner över hela landet. Nazisterna kom till Almedalen #OchJagProtesterade.

Juryn vill även ge ett hedersomnämnanden till #Almedalsgarderoben med motiveringen:

Framgångsrik opinionsbildning handlar om att gå från ord till handling. Med en genomtänkt kommunikation och en visuellt tänk lyfter organisationen som får Årets hedersomnämnande nya affärsmodeller, bidrar till en mer hållbar bransch och uppmärksammar en viktig fråga där budskapet bokstavligen bärs i formen. Årets hedersomnämnande går till #Almedalesgarderoben.

• Digital kommunikation blir viktigare och viktigare. Att vi anpassar vår kommunikation för det nya digitala medielandskapet är centralt för att nå ut idag. Priset är ett sätt att uppmärksamma framgångsrik digital kommunikation och inspirera andra till att våga bli mer digitala, säger Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime.

Förutom att utse Årets digitala kommunikatör har Springtime tillsammans med Notified dagligen utsett dagens vinnare i olika kategorier och presenterat topplistor över resultat i de olika kanalerna.

• Vår tjänst underlättar dagligen för våra kunder att uppfatta, analysera och agera på det som sägs om de och deras konkurrenter online. Vi instiftade Årets Digitala Kommunikatör i Almedalen för tre år sedan eftersom vi är övertygade om att digital kommunikation är framtiden och det absolut viktigaste för alla organisationer att mäta och jobba med. Det här priset är ett sätt att ytterligare förstärka det, säger Anna Pettersson, Customer Success Manager på Notified.

Juryn bestod av:

Karin Bäcklund, digital strateg, Springtime

Anna Pettersson, Customer Success Manager Notified

Camilla Eriksson, retorisk och semiotisk analytiker, Retorikiska

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare Dagens Opionion/Beaconomist

Beata Wickbom, grundare Hej Digitalt

Günther Mårder, vd Företagarna

För mer information, kontakta: Karin Bäcklund, digital strateg Springtime, +46 70 8754677, karin.backlund@springtime.nu

Anna Pettersson, Customer Success Manager Notified, +46 70 1491518,anna.pettersson@notified.com

• Tjänster, konsult, service

• almedalen
  • kommunikationsbyrå
  • marknads-pr
  • notified
  • pr
  • public affairs
  • sociala medier

Om Springtime

Springtime ingår i Hallvarsson & Halvarsson Group (H&H Group) som samlar Sveriges främsta kommunikationskompetens i sju ledande kommunikationsbyråer; Hallvarsson & Halvarsson, Comprend, Consilio, Creo, Involve, Springtime och Jung Relations.