Blue Nun - Nunna i ny skrud

Det vita vinet Blue Nun relanseras nu på den svenska marknaden med ny design och en förbättrad vinkvalitet. Den karaktäristiska nunnan, som varit framträdande på etiketten sedan den första flaskan producerades 1921, tonas nu ned för att ge utrymme för ett renare, elegantare uttryck.

Det anrika tyska vinvarumärket Blue Nun lanserades för nittio år sedan av företaget H. Sichel Söhne.  Avsikten var att ta fram ett vinkoncept som var lätt att förstå och känna igen, till skillnad från dåtidens tyska vinetiketter med långa namn och svårläst gotisk skrift. Blue Nun växte till att bli ett av världens största internationella vinvarumärke under åren 1950-1980. De senaste decennierna minskade den tyska halvtorra vinstilen i popularitet men är åter aktuell tack vare det asiatiska kökets frammarsch och svenskarnas ökade intresse av att kombinera mat och vin.

Eftersom viner förr ofta producerades vid klostren, fick vinet vid introduktionen 1921 ett namn och en illustration som associerade till den tiden. Den första etiketten visade sex stycken nunnor varav två i brun kåpa och fyra i blå. Genom åren renodlades designen till att visa endast en nunna i blå skrud, såsom vi känner henne idag. Den nya flasketiketten är mindre och elegantare. Nunneikonen finns kvar eftersom varumärket är så inarbetat men hon är betydligt nedtonad. Vinproducenten har valt att behålla den blå flaskan, som man vet är viktig för igenkänningen. I samband med designbytet presenteras en ny årgång med förbättrad kvalitet.

Blue Nun passar till kryddig mat med lite sötma såsom asiatiska rätter, lätta rätter av fisk, skaldjur och kyckling eller som sällskapsvin.

Produktfakta
Namn: Blue Nun QBA
Land: Tyskland
Region: Rheinhessen

Druvor: Müller-Thurgau (Rivaner), Riesling och Silvaner
Årgång: 2010
Pris 55,00 kr (750ml)
Art nr: 6935. Finns i de flesta butiker (T1).

Tidpunkt för designbyte: Oktober 2011

Kontaktperson för mer information:
Jenny Hagberg, Brand Manager
SPENDRUPS VIN AB
Besöksadress: Vårby Allé 39
Postadress: Box 3006, SE-143 03 Vårby
Tel 08-6727700,  070-182 77 58
jenny.hagberg@spendrupsvin.se
www.spendrupsvin.se

• tyskt vin
  • tyskland
  • vin
  • systembolaget
  • dryck

Spendrups Vin importerar, säljer och marknadsför vin. Företaget har 20 medarbetare och är ett helägt dotterbolag inom Spendrups dryckeskoncern. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spendrups Vin representerar idag ett 50-tal vinproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat E & J Gallo Winery, McPherson, Trapiche, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann och Frescobaldi.