Cyklande vingård i Chile producerar ekologisk nykomling

Cono Sur Organic Cabernet Sauvignon Carmenere är ett ekologiskt producerat kvalitetsvin från chilenska vingården Cono Sur som nu träder in i Systembolagets fasta sortiment. Det är ett spännande vin, inte minst för den moderna vingårdens alternativa metoder för miljövänlig odling.

Som transportmedel använder alla medarbetare på vingården cykel för att ta sig runt i arbetet. En cykel har också fått en plats på det ekologiska vinets etikett och blivit en symbol för företagets miljöarbete.

– Genom att använda alternativa metoder istället för kemiska bekämpningsmedel för att skydda vinrankorna ger vingården druvorna så bra och naturliga förutsättningar som möjligt. Den extra omsorgen bidrar inte bara till en bättre miljö utan också till vinets kvalitet och smak, säger Jenny Hagberg på Spendrups Vin.

Intresset för ekologiska viner i Sverige ökar starkt, bara det senaste året har försäljningen ökat med 40 procent. Många har upptäckt att fördelen med ekologiska matvaror inte bara är en miljövänligare produktion utan att ekologisk odling också kan ge mer smak och karaktär. Det gäller i högsta grad också Cono Surs ekovin som är ett perfekt komplement till kött, grillat, charkprodukter och ost.

Fakta

• Cono Sur Organic Cabernet Sauvignon Carmenere 2009 finns på Systembolaget från och med den 1 april 2011.
  • Art nr 6586
  • Pris 90 kr för 75 cl.

För mer fakta och bilder:

För mer information, vänligen kontakta:

Jenny Hagberg, Brand Manager - Spendrups vin AB, Tel: +46 701 82 77 58

E-mail: jenny.hagberg@spendrupsvin.se

Spendrups Vin importerar, säljer och marknadsför vin.
Företaget har 20 medarbetare och är ett helägt dotterbolag inom Spendrups dryckeskoncern.
Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spendrups Vin representerar idag ett 50-tal vinproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat E & J Gallo Winery, McPherson, Trapiche, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann och Frescobaldi.