Den populära vinserien Spring Village utökas med ett rosévin

Förra året lanserade Spendrups Vin, Spring Village-vinserie. Nu får den amerikanska vita Chardonnay- och den röda Merlot-druvan, sällskap av ett sydfranskt rosévin. Intresset för den goda och prisvärda vinserien har varit stort. Utöver den goda smaken på rosévinet är det förpackat i en PET-flaska som är tålig och lätt, vilket innebär att man kan ta med sig den ut i naturen eller på terrassen utan att vara rädd för att flaskan skall gå sönder. Nya Spring Village Rosé finns både i en miljövänlig 75 cl PET returflaska* samt en liten portionsanpassad piccoloflaska om 18,7 cl.

- Spring Village har varit en framgångsrik lansering för oss. Vi visste inte hur svenskarna skulle ta till sig vinerna, eftersom vin på PET-flaska fortfarande var relativt nytt, säger Carina Tidén, marknadschef på Spendrups Vin. Nu när Spring Village, både rött och vitt, är bland de bäst säljande vinerna på PET på Systembolaget, vet vi att svenskarna både uppskattar innehållet och den lätta miljövänliga förpackningen med dekorativa fjärilar. Därför känns det naturligt att också släppa ett rosévin under samma varumärke.

När värmen ger sig till känna då vaknar svenskarnas intresse för rosévin. Under övriga året är vin-intresset riktat åt annat håll. Försäljningen och intresset för rosévin har ökat stadigt över åren. Idag finns det rosévin för alla smaker. Under vår- och sommarmånaderna såldes förra året ungefär 9,5 miljoner liter rosévin på Systembolaget. Generellt framställs rosévin på blå druvor, men där skalen tagits bort tidigt i processen för att ge en rosa färg, allt från blekt rosa till mörk fuchsia.

Spring Village Rosé från Sydfranskrike är ljust hallonrosa och gjord på druvorna Syrah och Grenache. Det som är så perfekt med Spring Village-serien är att den är god och prisvärd och vacker att ställa fram på bordet. Tack vare förpackningen går rosén snabbt att kyla och man kan ta med den ut i naturen, i båten och husvagnen eller bara ut på terrassen, utan att vara rädd för att flaskan skall gå sönder.

Spring Village Rosé finner du i beställningssortimentet på Systembolaget. Spring Village Rosé 75cl, art nr 79451-01, kostar 58 kr och kommer i en returflaska som ger 70 procent lägre  klimatpåverkan (CO2) än jämförbar glasflaska*. Piccoloflaskan med 18,7 cl motsvarar ett stort glas vin, och kan endast beställas som kolli (24 st), art nr 79451-04, pris 432 kr, dvs 18 kr/flaska.

För mer information, vänligen kontakta:

Carina Tidén, marknadschef på Spendrups Vin, tel 070-7993231, carina.tiden@spendrupsvin.se
www.spendrupsvin.se

FAKTA OCH TIPS

Ursprung: Frankrike, IGP Pays d’Oc.
Druvor: Syrah och Grenache
Doft: Generös, frisk doft av mogna, röda sommarbär som hallon och smultron.
Smak: Medelfyllig och torr med generös, frisk smak med toner av smultron och jordgubbar samt frisk citrus i avslutningen.
Passar till: Servera vinet väl kylt som aperitif eller varför inte till tapas, lätt grillad kyckling, sallad eller stekt fisk. Mycket bra allround vin.
Årgång: 2012
Alkohol: 13% vol.

Buteljering på lättviktsflaska (PET) sker i Frankrike.

Nyhet i Systembolagets beställningssortiment i maj 2013:
75 cl  Art nr 79451-01, pris 58,00 kr (1 kr i pant tillkommer).
18,75 cl Art nr 79451-04, pris 432,00 för 24 st (18 kr per flaska).

Tips: Piccoloflaskan passar perfekt till bjudningar och sommarbufféer. För ett festligare intryck, stick ned ett antal små Spring Village roséflaskor i en stor skål fylld med is. Ställ fram på bordet så kan gästerna servera sig själva.

* Nordic Life Cycle Assessment, Wine Package study, Aug 2010

• spendrups
  • pick nick
  • sommar
  • rosévin
  • systembolaget
  • dryck
  • spring village rosé
  • pet-flaska
  • pet

Spendrups Vin importerar, säljer och marknadsför vin. Företaget har 20 medarbetare och är ett helägt dotterbolag inom Spendrups dryckeskoncern. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spendrups Vin representerar idag ett 50-tal vinproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat E & J Gallo Winery, McPherson, Trapiche, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann, Frescobaldi, Ogier och Boschendal.

Åsa Rosvall

asa.rosvall@springwine.se