Solsken i vintermörkret; exklusivt parti Chablis Premier Cru-vin med lagringspotential från Domaine Laroche – 299 kronor i utvalda butiker!

Den 17e februari lanseras ett exklusivt parti om 1200 flaskor av toppvinet Chablis Premier Cru Vaillons Vieilles Vignes 2014, från den prisade och erkände vinproducenten Domaine Laroche. Årgången kännetecknas av stabilitet vilket har resulterat i läckra vita viner med mycket bra lagringspotential. Mycket vinkvalitet för pengarna får man genom att köpa en flaska för 299 kr i utvalda Systembolagsbutiker.

Vinproducenten Domaine Laroche personifierar Chablis ut i fingerspetsarna. De tilldelades bland annat IWSC-trofén för Frankrike: French Wine Producer of the Year 2014 och äger idag 2,16 hektar av de 126,09-hektar stora Premier Cru-klassade vingårdarna i Vaillons. Egendomen grundades år 1850 och i den traditionsbundna appellationen Chablis utmärker sig ärevördiga Domaine Laroche som en dynamisk och progressiv producent som var, för att ge ett exempel, först ut med skruvkapsyl för Chablisviner. Domaine Laroche är en stor aktör i regionen och en som dessutom jobbar aktivt med hållbar utveckling och odling. Chefsvinmakare är Gregory Viennois.

Vinifieringsteknik

Hela druvklasar skördas manuellt och sorteras innan de pressas i en pneumatisk press. Den nypressade musten vilar sedan i speciellt designade, vida ståltankar i 12 timmar vid 12-15C för att den ska klaras naturligt. Jäsningen sker vid 18C och tar 21 dagar, varav 85 % av vinet jäser i rostfria tankar, resten i ekfat av franskt ursprung. Det unga vinet lagras i 9 månader, 15 % på franskt ekfat och resten i tankar. Man gör en mycket försiktig filtrering för att bevara så mycket som möjligt av vinets egen karaktär.

Vinet

Färg: Ljusgul.

Doft: Komplex, ursprungstypisk, läcker, elegant och blommig doft med toner av citrus- och tropiska frukter, flinta, skiffer, rök och sommarblommor.

Smak: Torr, frisk, sofistikerad och intensiv smak med inslag av mandarin, mogna päron, aprikoser, ananas, mogna citroner, friska gröna äpplen, mogna Fujiäpplen och litet fat, nästan Rieslingslika honungstoner. Perfekt balans mellan den generösa frukten, den klingande mineraltonen och de livliga fruktsyrorna. Långt avslut med finstämd fräschör.

Passar till

Avnjut vinet tillsammans med smakrika skaldjursrätter som pilgrimsmusslor smaksatta med saffran eller gratinerad krabba, till fiskrätter baserade på sjötunga, piggvar och hälleflundra, lax med beurre blancsås eller inbakad lax. Även till grillad kalvkotlett eller griskotlett, i synnerhet serverade tillsammans med svamp. Alltid utmärkt till ostar som mogen Epoisses eller Soumaintrain.

Ursprung: Frankrike, Bourgogne, Chablis/AOP Chablis Premier Cru | Producent: Domaine Laroche | Druvor: Chardonnay 100%, | Alkoholhalt: 13% vol | Art.nr: 95249-01| Pris: 299 kr | Distribution Systembolaget: 1200 flaskor, små parti i butik. Lanseringsdatum: 2017-02-17

• spring wine & spirits
  • vitt vin
  • chardonnay
  • premier cru
  • chablis
  • domaine laroche
  • laroche

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Företaget blev utnämnt till Årets Importör 2014 av tidningen Allt om Vin. Spring Wine & Spirits har 25 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann, Frescobaldi och Plantation Rum.