Spendrups Vin lanserar två spanska kultdruvor

Från första augusti inleder Spendrups Vin ett samarbete med Martín Códax, en av Spaniens främsta vinproducenter och får därmed in två av de "hetaste" druvorna (Albariño och Mencía) från Spanien i sitt sortiment.

Martín Códax ligger i Galicien, i det område som är ”vaggan” för albariñoviner. Först lanseras det vita vinet Burgáns Albariño från Rías Baixas och det röda Martín Sarmiento Mencia från Bierzo i Spendrups Vins restaurangsortiment.

Jenny Hagberg, produktchef på Spendrups Vin och ansvarig för det spanska sortimentet, är mycket glad över att få representera dessa viner från den framgångsrika producenten Martín Códax. De kan erbjuda viner gjorda på två av de mest spännande lokala druvsorterna från Spanien och är ett måste i en intressant Spanienportfölj.

Fakta Martín Sarmiento Mencía

Land: Spanien

Region: Bierzo

Producent: Martín Códax

Druvor: Mencía

Årgång: 2006

Försäljningsställen: Systembolagets beställningssortiment

Lanseringsdatum: 2011-09-01

Pris: 115 kr

Art nr 70847

Fakta Burgáns

Land: Spanien

Region: Albariño

Producent: Martín Códax

Druvor: Albariño

Årgång: 2010

Försäljningsställen: Systembolagets beställningssortiment

Lanseringsdatum: 2011-09-01

Pris: 99 kr

Art nr 70986

Kontaktperson för mer information:
Jenny Hagberg, Brand Manager
SPENDRUPS VIN AB
Besöksadress: Vårby Allé 39
Postadress: Box 3006, SE-143 03 Vårby
Tel 08-6727700,  070-182 77 58
jenny.hagberg@spendrupsvin.se
www.spendrupsvin.se

• mencía
  • albariño
  • spanska kultdruvor

Spendrups Vin importerar, säljer och marknadsför vin. Företaget har 20 medarbetare och är ett helägt dotterbolag inom Spendrups dryckeskoncern. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spendrups Vin representerar idag ett 50-tal vinproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat E & J Gallo Winery, McPherson, Trapiche, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann och Frescobaldi.