Två prestigeviner från Trapiche i det exklusiva sortimentet

Malbec är den druva som ligger närmast om hjärtat för Trapiche och dess huvudvinmakare, Daniel Pi. Han har som mål att göra de absolut bästa Malbecvinerna i världen. I sin strävan efter detta så har Daniel varje år de senaste fem åren lanserat tre olika Single Vineyard Malbecviner från de bästa vingårdarna i Mendoza för att påvisa potentialen för denna druva och vinerna får toppbetyg runt om i världen.

Nu har två av vinerna köpts in av Systembolaget och lanseras 1 mars 2011

Trapiche Malbec Single Viña Domingo F Sarmiento 2007. Druvor: 100% Malbec. Doft: Ett kraftigt, fylligt vin med inslag av mörka bär, mocca, vanilj, kanel och rostat fat. Smak: Fyllig och fruktig med inslag av plommon och körsbär, eleganta tanniner och en balanserad fatton.

Art nr 99996-01

Pris 249 kr

Trapiche Malbec Single Viña Fausto Orellana de Escobar 2007. Druvor: 100% Malbec. Doft: Ett kraftigt, fylligt vin med inslag av mörka bär, viol, svartpeppar och rostat fat. Smak: Mycket fyllig och fruktig med inslag av mörka bär och körsbär med en komplex avslutning och en balanserad fatton

Art nr 99997-01

Pris 249 kr

Båda vinerna passar till kraftiga kötträtter och mustiga grytor.

Bodegas Trapiche grundades redan 1883 av Tiburcio Benegas när han köpte en 250 hektar vinodling i San Vicente i regionen Mendoza. Företaget etablerade sig väl på den inhemska marknaden, men i början av 1900-talet fick man konkurrens av importerade viner och var då tvungna att agera. Man skickade sina vinexperter till Europa för att lära mer om den nya vintekniken. Tiburcios son, Tiburcio son Pedro, var en av dem som reste och han kom tillbaka med ett vinkunnande som förde upp Trapiche till att bli en av de ledande vinproducenterna i Argentina, en position som de behåller än idag.

• daniel pi
  • single vineyard
  • malbec
  • trapiche

Spendrups Vin importerar, säljer och marknadsför vin.
Företaget har 20 medarbetare och är ett helägt dotterbolag inom Spendrups dryckeskoncern.
Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spendrups Vin representerar idag ett 50-tal vinproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat E & J Gallo Winery, McPherson, Trapiche, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann och Frescobaldi.