Helt motsatta världar för monopolen

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2009 10:31 CEST

Pressinformation

Systembolaget har just redovisat, inte helt oväntat, en ökning av såväl försäljning som antalet kunder för det första halvåret 2009. Också detaljhandelsmonopolet i Finland, Alko, har i dagarna presenterat sin försäljningsstatistik för samma period.

I de båda monopolens försäljningsutveckling ser man helt motsatta världar och det av naturliga skäl. Drivkrafterna för privatimport och smuggling har ju utvecklats åt totalt olika håll.

I Sverige har försvagningen av kronkursen gentemot euron och den danska kronan medfört att den alkohol som kan köpas i gränshandeln blivit cirka 20 procent mindre billig än den var för cirka 9 månader sedan. Förtjänsten att ta bilen till exempelvis Puttgarten för att handla öl, vin eller sprit har därmed blivit mindre. Fler går därför naturligt till Systembolaget. Det är egentligen inget märkligt med det.

I Finland däremot har alkoholskattehöjningarna avlöst varandra. Den 1 januari 2008 höjdes skatten på sprit med 15 procent och på öl med 10 procent. Enligt den statliga myndigheten Valvira bröts den minskande trend som införsel av alkohol haft sedan 2005 omedelbart efter detta, vilket också underströks av att antalet bilar till och från Estland ökade med 39 procent. Trots detta fortsatte denna vettlösa politik med att skatten höjdes ytterligare med 10 procent den 1 januari 2009, samt med lika mycket till från den 1 oktober 2009. I Finland har det alltså gång på gång blivit mer "lönsamt" att bege sig till gränshandeln. I Alkos försäljningsstatistik syns tydligt konsekvenserna; den kontrollerade försäljningen tappar och i stället göds smugglare, bunkrare och langare.

Försäljningsutveckling för de båda monopolen i Sverige och Finland

Januari - juni 2009 (försäljning i liter)

Sprit

Systembolaget: + 6,4 % Alko: - 5,7 %

Vin

Systembolaget: + 11,1 % Alko: + 1,5 %

Starköl

Systembolaget: + 7,8 % Alko: - 8,2 %

Cider/blanddrycker

Systembolaget: + 6,1 % Alko: - 7,2 %

Jämförelsen visar hur oerhört priskänsliga dessa varor är för var de handlas. När prisskillnaden mellan gränshandelns alkohol och den som av monopolen säljs på ett kontrollerat sätt minskar eller ökar ser man konsekvenserna direkt i monopolens försäljning och därmed i smugglingens omfattning. Detta har Sprit & Vinleverantörsföreningen redovisat kontinuerligt i vårt "Gränshandelsindex".

Den rätta vägen att gå är i stället att sänka alkoholskatterna till grannländernas nivå för att få en långsiktig och bestående effekt och därmed överta kontrollen över försäljningen i Sverige. Att detta är rätt väg visar bland annat det danska exemplet. 2003 minskade danskarna sina alkoholskatter för att det skulle bli olönsamt att åka till Tyskland och handla. Efter det har såväl smuggling, inhemsk försäljning och totalkonsumtion gått ner år för år.

Danmark har stått emot lockelserna att höja alkoholskatten. Danskarnas kloka sätt att agera sammanfattas av den danske sundhetsministern Jakob Axel Nielsen:

"Vi vet att folk spänner trailern på bilen och kör ner till gränsbutikerna så snart som alkohol blir lite dyrare här hemma."

Skillnaderna i politik ger effekter. Danskarna dricker inte längre mest i Norden. För första gången har Finland nu gått om i alkoholligan!

Det är en farlig strategi att laborera med skattehöjningar, det har det finska exemplet visat. Men det är lika farligt att förlita sig på att kronan i all framtid ska vara en skvalpvaluta för att hålla gränshandeln i schack.

För trots den tillfälliga minskningen av svenskarnas gränshandel så ligger den fortsatt på en mycket hög nivå. Av den rom, gin, whiskey och andra spritdrycker som konsumeras i Sverige så kommer över 41 procent från smuggling, privatinförsel och hembränning.

Så vad väntar folkhälsoministern på? Det är bara att börja visa handlingskraft!

För frågor och ytterligare information vänligen kontakta Fredrik Erlandsson, Sprit & Vinleverantörsföreningen, 070-309 00 21.

Kommentarer (2)

Att nämna Finlands skattehöjningar utan att sätta in det i sitt sammanhang är oärlig argumentation i mitt tycke.

Finland sänkte alkoholskatten radikalt för några år sedan (precis som SVL vill göra i Sverige). Följderna blev katastrofala. Konsumtionen sköt i höjden och alkoholdödligheten likaså.

Det är alltså detta och inget annat som ligger bakom de finska skattehöjningarna, och det vet Fredrik Erlandsson och Erika Nylander mycket väl.

SVL vill att vi ska dricka mer. Självklart, det ligger i organisations hela syfte - medlemmarnas vinst ska maximeras. Men snälla, gör det inte med oärliga argument.

- Patrik Karlsson - 2009-07-21 15:38 CEST

Patrik, såväl Finland som Danmark sänkte skatten rejält för några år sedan i syfte att minska privatinförsel och smuggling. Och det lyckades man med i båda länderna. Enligt den finska tullen upphörde i princip all illegal verksamhet med alkohol i och med skattesänkningen.

När skatten sänktes i Finland gick konsumtionen upp, dock mindre än vad politikerna hade förväntat sig. Den gick därefter nedåt lite igen för att därefter plana ut. Konsumtionsökningen mellan 2003 och 2007 motsvarade ett glas vin per person och vecka. Huruvida detta har fått alkoholdödligheten att skjuta i höjden tvistar alkoholforkarna om.

Jag håller dock med Dig om att Finland inte är ett särskilt gott alkoholpolitiskt exempel. Svaga grupper, ungdomar och storkonsumenter, lider av att de inte har en långsiktighet i sin alkoholpolik. Det har däremot Danmark som har visat att det går att få ner både införsel och - år för år - totalkonsumtion på samma gång.

Vi menar att det faktum att nästan varje svensk ungdom har ett mobilnummer till en spritgubbe som levererar dyknet runt, sju dagar i veckan är ett allvarligt problem. Att rabbla gamla floskler leder ingen vart utan det krävs nytänkande för att komma till rätta med det.

Att du avslutningsvis tillskriver SVL åsikter som vi inte har är inte heller denna gång värt att kommentera.

Fredrik Erlandsson

- Fredrik Erlandsson - 2009-07-22 10:37 CEST