Frösunda Omsorg lanserar sin årliga Förtroenderedovisning, en omfattande rapport producerad med stöd av Lumen Behavior.

För fjärde året i rad presenterar Frösunda Omsorg AB sin Förtroenderedovisning med kundens fokus. Rapporten är en viktig del i företagets arbete mot visionen; att alla människor får ett bättre liv och en självklar plats i samhället.

Lumen Behavior har gjort en genomlysning av alla de komponenter som är avgörande för att Frösundas kunder ska känna förtroende. Kunders egna vittnesmål, genomförda mätningar och ekonomiska nyckeltal ligger till grund för analysen som är samlad i Förtroenderedovisningen.

– Förtroenderedovisningen är en omfattande uppföljning där kunderna kliver fram och utvärderar företagets arbete. Det görs genom både livsberättelser och konkreta resultat från kundmätningar. Rapporten är ett kraftfullt verktyg för att fatta framtida beslut som leder mot en bättre värld för kunderna – och alltså för affären, säger Johanna Hallin, VD Lumen Behavior.

Förtroenderedovisningen följer det internationella ramverket Global Reporting Initiative, GRI G4. Genom det placeras kunderna i centrum och får stort inflytande över vad som beskrivs i rapporten. Förtroenderedovisningen ger därför gott stöd för att rapportera hur Frösunda arbetar systematiskt med kunddialoger och hur de ger svar kring kvalitet.

– Frösundas kunder vill vara som alla andra. De vill bestämma, bli sedda, bekräftade, älskade och respekterade. Det kanske låter självklart, men tyvärr är det långt ifrån verkligheten för många med funktionsnedsättning eller en svår familjesituation.
Det krävs en förändrad samhällssyn där våra kunder blir en naturlig del av samhället. Frösunda vill gå i bräschen för den rörelsen genom att erbjuda en ny omsorg som på allvar ställer sig på kundens sida. Förtroenderedovisningen är ett viktigt verktyg på vägen, säger Susanne Sidén, VD Frösunda.

Målet med redovisningen är att undersöka företagets påverkan på samhället snarare än den egna prestationen. Den är byggd på dialog med intressenterna, och går på djupet med att förstå kundens perspektiv.

– Vi vill att fler företag ska ta sin påverkan på lika stort allvar som Frösunda. Att genomföra ett så pass stort och transparant analysarbete där kundens upplevelse står i fokus vittnar om en stark vilja att förbättra, förändra och leda fältet framåt, säger Johanna Hallin, VD Lumen Behavior.

• kunddialog
  • kvalitet
  • gri
  • global reporting initiative
  • förtroenderedovisning
  • susanne sidén
  • johanna hallin
  • lumen behavior
  • frösunda omsorg
  • release
  • rapport
  • human centered business
  • human centered

Lumen Behavior partners with brave companies ready to become Human Centered in business and operations, by facilitating purpose, empathy, systems approach and resilience into decision making processes.