Frösunda prisas för sitt arbete bortom hållbarhet

Human Centered Business Index presenteras 15 mars. Det är en lista med svenska företag som visar vägen till nästa nivå av hållbarhetsarbete, där positiva effekter för världen blir en del av själva affären. Frösunda är ett av de topprankade företagen på listan.

Frösunda bedriver omsorg med kundens fokus, med visionen att vara drivande för att förändra omsorgen så att alla människor får en naturlig plats i samhället.

– Det handlar helt enkelt om att kunden ska få bestämma själv. Det är på så sätt vi ska bli kundens förstahandsval. Men när vi genomför det med mod och uthållighet kommer det också att påverka våra kunders plats i samhället, säger Susanne Sidén, VD Frösunda Omsorg.

– Vi är stolta att vårt arbete för våra kunder uppmärksammas, men den verkliga belöningen får vi när våra kunder får leva sitt liv precis som de vill leva det.

Human Centered Business Index har utvecklas av Lumen Behavior, i samarbete med ett globalt nätverk av experter på human centered design, systemförändring och utvecklingsarbete. Nu testas ramverket för första gången och de svenska företag som toppar listan visar alla prov på att omsätta den nya kompetens som krävs för att navigera företagsutveckling i en föränderlig samtid.

– Vi lever i en global värld, med ett överflöd av information och kunskap. Ändå fattas de flesta affärsbeslut på samma premisser som förra seklet. De företag som kan omsätta kompetenserna meningsfullhet, empati, systemförståelse och elasticitet i både ledarskap och strategi, har förutsättningar att inte bara överleva – utan också blomstra, säger Johanna Hallin, VD Lumen Behavior.

Human Centered Business Index 2016 lanseras 15 mars, på ett seminarium på KTH Center for Stockholm School of Entrepreneurship. Då presenteras vinnarna och studien som ligger till grund för indexet.

Human Centered Business Index 2016: Top10

• BoKlok
  • DayCape
  • Elekta
  • Fjällräven
  • Frösunda Omsorg
  • GodEl
  • IUG
  • Mitt Liv
  • Polarbröd
  • Saltå Kvarn

Rapporten offentliggörs 15 mars och finns då tillgänglig på humancentered.se. De tio vinnarna 2016 presenteras utan inbördes ranking, eftersom verktyget fortfarande är under validering.

Om Human Centered Business index

Human Centered Business Index är sammansatt statistik över dimensionerna mening, empati, systemstrategi och motståndskraft i förhållande till indikatorer kring företags kärnverksamhet. Indexeringen bygger på allmänt tillgängliga material. 2016 är företagen inte rankad inom sin grupp, som verktyg som används är fortfarande under validering.

Human Centered Business Index 2016 presenteras

Tisdag 15 mars kl 8:00-10:00

KTH Entrepeneurship & Innovation, Lindstedtsvägen 30, Plattan

Tillsammans med KTH Center of Stockholm School of Entrepreneurship