Manifestation för förbud mot rasistisk organisering

Umeå ställer sig bakom Make Equals ställningstagande för lagstiftning mot rasistiska organisationer. Genom att uppföra en installation av skor – likt den som uppförts under Almedalsveckan och på flera platser runt om i Sverige – påminner vi om konsekvenserna av att inte protestera mot nazister.

– Den pågående normaliseringen av rasism är förödande för vår demokrati, och vi har sett i historien vilka konsekvenser det kan få. Vi behöver göra mer innan det är för sent och vill uppmana alla politiker att ta tydlig ställning i lagfrågan, säger Ida Östensson, tidigare Umebo och grundare av jämlikhetsstiftelsen Make Equal.

Sverige skrev under FN:s konvention om avskaffande av alla former av rasdiskriminering redan 1971. Enligt konventionen ska anslutna länder förbjuda rasistiska organisationer och göra det straffbart att sprida rasistiska idéer. Men Sverige har, 46 år senare, inte gjort lag av konventionen.

– Umeå är en stad av kreativitet och tillit, och vi måste stå upp för de värden som gör det här till en fantastisk plats att leva på. Då ingår att ta ställning mot nazism och rasism, säger Malin Johansson, VD för Pondus och koncernledare för Srey, och en av de drivande i den spontant sammankomna arrangörsgruppen.

Installationen genomförs mellan den 12 juli och 14 juli på Renmarkstorget och består av hundratals skor som bara på några dagar har samlats in från engagerade umebor.

– Människor från hela samhället, allt från pensionärer till barn, har varit här och lämnat skor. Det är ett kraftfullt ställningstagande, säger Anna Hartman Sjödin på Vindelns folkhögskola.

Umeå kommun ger också sitt stöd till installationen.

– Civilkurage – alltså mod att stå upp för sin åsikt, även när det innebär en personlig risk – finns i vår historia, men är något som ständigt måste återerövras. Vi är stolta att vi tillsammans i Umeå skapar en stark manifestation för #ochjagprotesterade, säger Anna Olofsson, marknadschef, Umeå kommun.

Det bärande temat för installationen är Martin Niemöllers dikt, som på fyra rader beskriver vikten av att bekämpa nazism innan det är för sent. Dikten är tryckt på en skylt som placerats ut tillsammans med skoinstallationen och alla aktiviteter kopplade till uppropet för lagstiftning mot rasdiskriminerande organisationer samlas under hashtaggen #ochjagprotesterade.

Kontakt:

Malin Johansson, malin@medpondus.se, 070 344 74 60