Nytt index visar vägen till framtidens hållbarhetsarbete

Human Centered Business Index lanseras i mars. Företagen som toppar listan visar vägen till nästa nivå av hållbarhetsarbete, där positiva effekter för världen blir en del av själva affären.

Human Centered Business Index har utvecklas av Lumen Behavior, i samarbete med ett globalt nätverk av experter på human centered design, systemförändring och utvecklingsarbete. Nu testas ramverket för första gången och de svenska företag som toppar listan visar alla prov på att omsätta den nya kompetens som krävs för att navigera företagsutveckling i en föränderlig samtid.

Human Centered Business Index 2016 lanseras 15 mars, på ett seminarium tillsammans med KTH Center for Stockholm School of Entrepreneurship. Då presenteras vinnarna och studien som ligger till grund för indexet.

– Vi lever i en global värld, med ett överflöd av information och kunskap. Ändå fattas de flesta affärsbeslut på samma premisser som förra seklet. De företag som kan omsätta kompetenserna meningsfullhet, empati, systemförståelse och elasticitet i både ledarskap och strategi, har förutsättningar att inte bara överleva – utan också blomstra, säger Johanna Hallin, VD Lumen Behavior.

Vid lanseringen talar den sociala entreprenören Caroline Casey från Irland och Arne Karlsson, ordförande för Ratos. Carolines arbete att hjälpa företag med inkludering av funktionsvarierade är ett innovativt exempel på hur beslutsprocesser kan utmanas för att hitta affärsutveckling.

– Det är dags att sluta med etiketterna. Vi är inga syltburkar – vi är alla människor. Extraordinära, olika, underbara människor. Nu är det upp till oss att skapa en företagsvärld som också utgår från det, säger Caroline Casey, mångfaldigt belönad social entreprenör, äventyrare och affärsutvecklare.

Human Centered Business Index 2016 presenteras

• Tisdag 16 mars kl 8:00-10:00