UNICEF:s styrelse stärks med kompetens om Human Centered Business

Johanna Hallin, serieentreprenör och grundare av Lumen Behavior, väljs in i svenska UNICEF:s styrelse.

UNICEF är världens ledande barnrättsorganisation som sedan 1946 via FN arbetat med att stärka barns rättigheter över hela världen. Nu utökar de alltså sin svenska styrelse med det nya tillskottet Johanna Hallin.

– Johanna har en unik kombination av erfarenhet av både barns rättigheter, företagssamarbeten och kommunikation. Alla viktiga områden för svenska UNICEF. Vi tror hon kommer vara tillgång i styrelsen, säger Maja Frankel, UNICEF:s valberedning och till vardags VD för Ashoka Scandinavia.

Johanna har utvecklat ramverket Human Centered Business, och innan dess arbetat med hållbar utveckling och mänskliga rättigheter i 75 länder under 15 år. Hon har bland annat lett Reach for Changes internationella expansion till Ryssland och hela Afrika, ägt och lett en kommunikationsbyrå, ansvarat för Child 10 och stöttat verksamheter och ledare mot framtidens företagande.

– Jag hoppas kunna bidra med stort utvecklingsdriv och gedigen erfarenhet av sektoröverskridande samarbeten till UNICEF:s styrelse. Få andra aktörer än företag har möjlighet att på kort tid och ett varaktigt sätt skapa förutsättningar för global välfärd. Därför är förmågan att skapa konstruktiva samarbeten över sektorsgränserna en förutsättning för ett effektivt utvecklingsarbete, både på global och lokal nivå. Genom lång erfarenhet av just detta hoppas jag bidra med förståelse för hur UNICEF kan bygga samarbeten för att ge största möjliga värde för alla parter, säger Johanna Hallin, nyvald i UNICEF:s styrelse och VD för Lumen Behavior.

Johanna driver Lumen Behavior, som under våren har lanserat Human Centered Business Index. Hon har länge arbetat med affärsutveckling och sitter redan i flera styrelser, just nu för Make Equal, World Children’s Prize Foundation och Enetjärn Natur AB.

På UNICEFs årsstämma 2016 valdes två nya ledamöter in i styrelsen, förutom Johanna Hallin också Anders Palmgren. Anders är en välkänd journalist, korrespondent och reporter som har lång erfarenhet i medievärlden. Han har bland annat verkat som chef för TV4 Nyheterna och som styrelseledamot i Medieledarna, Publicistklubben och för Mediekommittén Brommapojkarna.

• Barn, ungdom

• children's rights
  • human centered
  • human centered business
  • unicef
  • johanna hallin
  • maja frankel

Lumen Behavior partners with brave companies ready to become Human Centered in business and operations, by facilitating purpose, empathy, systems approach and resilience into decision making processes.