Fortsatt tufft klimat för svenska småföretagare

Trots satsningar på svensk företagsamhet har svenska småföretag det fortsatt tufft. Det visar resultaten från senaste SRF FöretagsEko. Det räcker inte med att svenska småföretag ofta tvingas finansiera sin verksamhet genom att avstå lön. Bankerna visar ofta en stor ovilja att låna ut pengar till småföretag och när bankerna väl lånar ut pengar krävs det att företagaren går in med privata säkerheter så som sin bostad för att få lånet beviljat.

Under perioden 15 december 2012 till 9 januari 2013  genomfördes SRF FöretagsEko #2, som denna gång innehöll frågeställningar kring finansiering för mindre företag. Frågorna rörde bland annat småföretagares möjligheter att få lån i banker, deras förutsättningar att finansiera sin verksamhet samt redovisningskonsulternas roll i kontakter med banker.

Resultatet visar att svenska småföretagare befinner sig i en utsatt situation gentemot bankerna. Småföretagen har idag svårt att få lån hos bankerna och när bankerna väl beviljar lån krävs privata säkerheter från ägaren, som exempelvis pant av privatbostaden. Hela 80 % av de svarande uppger att det är vanligt, alternativt mycket vanligt att lån hos banker kräver privata säkerheter. Vidare svarar över 60 % att det är vanligt eller mycket vanligt att företagare finansierar sin verksamhet genom att avstå att plocka ut lön.

Svenska småföretagare befinner sig idag i en situation där de upplever sig utlämnade till bankerna. Företagen drar sig för att förhandla lånevillkor hos andra banker än sin nuvarande bank.

- Regering och riksdag talar ofta om att de små företagen ska bära en stor del av tillväxt och jobbskapande i landet, konstaterar Fredrik Dahlberg, förbundsdirektör på SRF. Det skulle vara bra om vi också kan se att det aktivt görs satsningar för att hitta bättre finansieringsmöjligheter för landets småföretagare, som enligt uppgift utgör 95-97 % av landets företag idag. Det behövs nya grepp för att småföretagen ska kunna satsa framåt och skapa fler arbetstillfällen.

Resultatet av SRF FöretagsEko visar vidare att det är mycket vanligt att redovisningskonsulten hjälper företagen att plocka fram beslutsunderlag till  låneansökningar. I detta beslutsunderlag spelar Bokslutsrapporten stor roll.

SRF FöretagsEko är en medlemspanel som bygger på enkätundersökningar gjorda bland Auktoriserade Redovisningskonsulter. Enkätundersökningarna genomförs 4-6 gånger per år och berör aktuella frågor rörande svenskt företagande knutet till redovisning och administration. Under perioden 15 december 2012 och 9 januari 2013 tillfrågades 615 Auktoriserade Redovisningskonsulter om finansiering för svenska småföretag.

• bank
  • företagsklimat
  • srf företagseko
  • expertpanel
  • medlemspanel
  • banker
  • revision
  • sveriges
  • redovisningskonsulters
  • förbund

Sveriges Redovisningskonsulters Förbund SRF, är den äldsta och ledande branschorganisationen för redovisningskonsulter.
SRF grundades 1936 och driver en fortlöpande branschutveckling samt kvalitets- och kompetens-höjning av medlemmarna.
SRF har cirka 6 000 medlemmar varav drygt 4 000 är Auktoriserade Redovisningskonsulter.
SRF:s Auktoriserade Redovisningskonsulter bistår fler än 300 000 svenska och utländska företag och finns över hela landet.
SRF bedriver även en omfattande informations- och utbildningsverksamhet.
En Auktoriserad Redovisningskonsult har en gedigen ekonomisk utbildning och lång praktisk erfarenhet. Förbundets tillsyn, kvalitetskontroll och krav på bland annat ansvarsförsäkring och fortbildning gör att företagaren får en trygg och seriös samarbetspartner.

www.srfkonsult.se