Samverkan mellan Srf konsulterna och FAR avslutas

Samarbetsavtalet mellan Srf konsulterna och FAR om den gemensamma auktorisationen för redovisningskonsulter upphör den 31 augusti 2017. Srf konsulterna kommer dock även i fortsättningen att auktorisera redovisningskonsulter och lanserar i höst en ny modern branschstandard för redovisningsuppdrag. Den nya standarden baseras på gemensamma nordiska krav som omfattar dagens 15 000 auktoriserade redovisningskonsulter verksamma i Norden.

-Utvecklingen medför att redovisningskonsultens arbete förändras genom digitalisering och nya krav och behov från näringslivet. Regelförändringar har även medfört att majoriteten av företagen inte längre har revision. Det innebär att redovisningskonsulten blir en allt viktigare resurs både för effektiv administration och rådgivning kring företagets utveckling, säger Katarina Hedström Klarin, förbundsordförande Srf konsulterna.

Srf konsulterna anser därför att det krävs stora fokuserade satsningar och en framtidsvision där redovisningskonsulten får en större roll och blir ett viktigare stöd i utvecklingen av företag och företagandet i Sverige. Internationaliseringen och digitaliseringen medför att rutiner och riktlinjer måste anpassas till dagens samhälle och därmed bättre skapa nytta för företag, näringsliv och samhälle.

-Redovisningskonsulten har löpande insikt i verksamheten och kan utan begränsningar bistå företagens behov av snabb och korrekt rapportering som beslutsunderlag. Därför är det viktigt att vi som branschorganisation utvecklar utbildningsvägar, verktyg och standards som stödjer en sådan utveckling, säger Roland Sigbladh, förbundsdirektör hos Srf konsulterna.

-Den gemensamma samverkan mellan Srf konsulterna och FAR har varit en viktig del i att utforma yrkesrollen. Men nu är det dags att lägga in en högre växel och anpassa redovisningskonsultrollen till näringslivets behov idag och framåt, säger Katarina Hedström Klarin.

Marknadschef Srf konsulterna
petra.lagnehag.zars@srfkonsult.se