Tuffa villkor för företagen leder till minskad expansionsvilja

Svenska småföretag är en bärande del i det svenska näringslivet. Den senaste upplagan av SRF FöretagsEko visar att det finns en utbredd ovilja bland svenska små- och medelstora företag att växa. De företag som faktiskt vill växa hindras av mismatch-problematik, hög arbetsgivaravgift, sjuklöneansvar samt svårigheter att få finansiering.

Under perioden 15 mars till 3 april 2013 ställde Sveriges Redovisningskonsulters Förbund SRF ett antal frågor till sin expertpanel rörande svenska företags möjlighet och vilja att expandera. Frågorna rörde hur bland annat brist på arbetskraft, svårigheter att få finansiering, arbetsgivaravgift och sjuklöneansvar påverkar expansionsviljan hos små- och medelstora företag.

Det som sticker ut mest i undersökningen är sjuklöneansvaret. Det är
en expansionshämmande del i företagandet som behöver förändras för att få i gång modet att anställa. Hela 60 procent av de svarande uppger vidare att svenska små- och medelstora företag är nöjda med sin storlek och har ingen ambition att växa. De företag som faktiskt vill växa finner sig hindrade att göra det på grund av svårigheter att hitta kompetent arbetskraft, arbetsgivaravgiftens storlek, svårigheter att få finansiering samt sjuklöneansvaret.

-När 60 procent av de företag som ska hjälpa till att bära det svenska näringslivet är nöjda med sin nuvarande storlek har vi ett problem med tillväxten, säger Fredrik Dahlberg, förbundsdirektör för SRF. Resultatet från SRF FöretagsEko visar att Sverige står inför stora utmaningar där expansionsmöjligheterna för företagen behöver stimuleras. Det är viktigt att regeringen tar tag i den här problematiken. När expansionsmöjligheterna ökar kommer också expansionsviljan bland företagen öka. När expansionsviljan ökar skapas fler arbetstillfällen.

SRF FöretagsEko visar också att sjuklöneansvaret och arbetsgivaravgiftens storlek har större påverkan på företagens expansionsvilja än vad bolagsskattens storlek har. Över 60 procent av respondenterna svarar att bolagsskattens storlek har låg, alternativt ingen påverkan på företagens expansionsvilja. Samtidigt anser 60 procent av respondenterna att arbetsgivaravgiftens storlek påverkar expansionsviljan negativt. Hela 70 procent av de svarandeanser att svårigheter att hitta kompetent personal hindrar expansionsmöjligheterna för svenska företag.

-Vi inom SRF är ofta ute och pratar med representanter från Sveriges yrkeshögskolor, säger Fredrik Dahlberg. De har god kännedom om vilka branscher som kommer vara i behov av arbetskraft i närtid. Det borde inte vara svårt att ge resurser för att anpassa yrkesutbildningar efter framtida behov. Att näringslivet lider av mismatch-problematik samtidigt som Sverige lider av hög arbetslöshet är ett resursslöseri som går att undvika.

SRF FöretagsEko är en medlemspanel som bygger på enkätundersökningar gjorda bland Auktoriserade Redovisningskonsulter. Enkätundersökningarna genomförs 4-6 gånger per år och berör aktuella frågor rörande svenskt företagande knutet till redovisning och administration. Under perioden 15 mars och 3 april 2013 svarade 260 Auktoriserade Redovisningskonsulter om finansiering för svenska småföretag.

• medlemsundersökning
  • småföretag
  • småföretagande
  • expansionsvilja
  • arbetskraft
  • finansiering
  • mismatch
  • arbetslöshet
  • arbetsgivaravgift
  • sjuklöneansvar
  • regelförenkling
  • förenkling
  • srf företagseko
  • redovisningskonsult
  • fredrik dahlberg
  • företag

Sveriges Redovisningskonsulters Förbund SRF, är den äldsta och ledande branschorganisationen för redovisningskonsulter.
SRF grundades 1936 och driver en fortlöpande branschutveckling samt kvalitets- och kompetens-höjning av medlemmarna.
SRF har cirka 6 000 medlemmar varav drygt 4 000 är Auktoriserade Redovisningskonsulter.
SRF:s Auktoriserade Redovisningskonsulter bistår fler än 300 000 svenska och utländska företag och finns över hela landet.
SRF bedriver även en omfattande informations- och utbildningsverksamhet.
En Auktoriserad Redovisningskonsult har en gedigen ekonomisk utbildning och lång praktisk erfarenhet. Förbundets tillsyn, kvalitetskontroll och krav på bland annat ansvarsförsäkring och fortbildning gör att företagaren får en trygg och seriös samarbetspartner.

www.srfkonsult.se