En miljö för alla – alla för en miljö

Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Salem har tillsammans med SRV återvinning tagit fram en ny avfallsplan för ett långsiktigt hållbart Södertörn. I en separat renhållningsordning beskrivs förutsättningar och villkor för den kommunala renhållningsskyldigheten för bland annat hushållsavfall, källsortering, återvinning, och slam från enskilda avlopp.

– Kommunernas gällande renhållningsordningar har i flera delar blivit inaktuella och behövdes uppdateras, men syftet med en gemensam avfallsplan för de fem kommunerna, Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Salem har förutom behov av förnyelse också varit att bidra till ett starkare regionalt samarbete om framtidens avfallshantering, berättar Anna Mellström, marknads- och kvalitetschef på SRV återvinning.

Avfallsplanen ger kommuninvånare och verksamhetsutövare förutsättningar för en bra avfallshantering och en hållbar utveckling på Södertörn. Samarbetet innebär att det nu finns gemensamma mål och åtgärder för Södertörnskommunerna ända fram till fram till 2020. Dessutom har projektet tagit fram förslag på gemensamma renhållningsföreskrifter. Under ledstjärnan och visionen ”det är lätt att göra rätt” har arbetet sakta vuxit fram.

– Visionen och målen har diskuterats på ett antal arbetsmöten där både politiker och tjänstemän från kommunerna deltagit. Det har varit spännande och givande att arbeta tillsammans med alla fem kommuner mot ett tydligt och gemensamt mål, säger Anna Mellström, marknads- och kvalitetschef på SRV återvinning.

Under mars månad ställs dokumenten ut för att få in allmänhetens synpunkter och utställning finns då på respektive kommunhus. Dokumenten finns dessutom på respektive kommuns webbplats och även på SRV återvinnings webbplats.

KONTAKT: Robert Falck, vd på telefon 076-1310062, robert.falck@srvatervinning.se.

SRV återvinning AB är ett processorienterat tjänsteföretag som erbjuder miljöriktig avfallshantering till företag, offentlig förvaltning och privatpersoner på Södertörn. Vi är idag 170 anställda och ägs av kommunerna Huddinge, Haninge, Salem, Botkyrka och Nynäshamn. Verksamheten omfattar insamling och förädling av återvinningsmaterial, bränsle och avfall samt deponering.